Nu forsøger EU at lette papirnusseri i havne

Den 1. juni træder et nyt rapporteringssystem for shippingindustrien i Europa i kraft. Det skal mindske de administrative byrder for erhvervet ved havneanløb, men spørgsmålet er, om alle er klar.
Foto: Dietmar Hasenpusch/Hamburg Port of Marketing
Foto: Dietmar Hasenpusch/Hamburg Port of Marketing

Om under en måned starter et af flere tiltag for at komme de administrative byrder i shipping til livs. Den 1. juni skal det være slut for skibe, der anløber en EU-havn, med at sende papirer alle mulige forskellige steder hen. I stedet skal hvert medlemsland i Europa have oprettet et nationalt elektronisk system, der skal samle skibenes indrapportering til et sted.

"De nye regler betyder, at skibsføreren eller dennes repræsentant kan nøjes med at indberette maritime informationer til myndighederne i det EU-land, de anløber, ét sted," skriver Søfartsstyrelsen i en meddelelse om de nye regler.

Det nye system, der kaldes "National Single Window", vil også skabe større klarhed om, hvad, hvor og hvordan de maritime indberetninger skal foretages i de enkelte medlemslande, skriver styrelsen. En national database vil lagre de forskellige oplysninger, og her kan myndighederne så selv hente eller få adgang til dem. Oplysningerne bliver også stillet til rådighed for andre myndigheder i EU-landene. Digitaliseringen er tiltrængt for shippingindustrien, der generelt er præget af tunge papirgange.

Sådan lyder rederiforeningens EU-dagsorden for 2015 

Spørgsmålet er så, om alle landene bliver klar til tiden. Simon Bergulf, der er sekretariatschef for Danmarks Rederiforenings Bruxelles-kontor og medlem af ledelsen, var ikke sikker, da ShippingWatch inden årsskiftet bad ham optegne de vigtigste temaer for industrien.

"Det går i den helt forkerte retning på den måde, at juli skulle være deadline for, hvornår medlemslandene skulle have gjort sig klar til at indføre "single windows," så redere og andre kan sende alle relevante dokumenter til et samlet system. Men flere lande vil ikke være klare til tiden og der er lang udsigt til velfungerende single windows i EU," sagde han.

Siden 2009 har landene i Europa været enige om, at bureaukratiet i shippingindustrien skulle lettes. En rapport fra sommeren 2014 underbyggede pointen fra Simon Bergulf og viste, at netop arbejdet med digitalisering og en fælles elektronisk platform langt fra var udbredt. Rapporten blev stærkt kritiseret af de europæiske rederes organisation ECSA.

Redere: Bureakrati i EU er stadig problematisk

Søfartsstyrelsen: Slankeprojekt kører efter planen 

Her er shippingbranchens syv ønsker til EU 

Millioner fra EU skal kickstarte big data i shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også