Flere containerredere vælger LNG

Et stigende antal containerredere gør deres skibe klar til at sejle på LNG, skriver Sustainable Shipping.
Foto: UASC
Foto: UASC

Indtil videre er 49 containerskibe i verdens gigantflåde bygget til at kunne sejle på det miljøvenlige brændstof LNG. Det tal vil blive meget højere i fremtiden, vurderer analysehuset Dynamar.

Det skriver Sustainable Shipping.

Den eksisterende LNG-containerflåde på 49 skibe består af skibe i størrelsesordenen 1.380 teu til 21.500 teu - det vil sige helt op i den største klasse af eksisterende containerskibe.

Det kan godt være, at skibene ikke kun vil være bygget til at sejle på LNG, men de vil " i alle tilfælde være dual-fuel," vurderer Dynamar.

En af frontløberne på LNG-containerskibe er UASC, der allerede har fået leveret tre nybygninger til sejlads på LNG, og som har flere på vej.

Flåden af skibe, der kan sejle på LNG, er vokset i de senere år og især op til svovlkravenes indførsel 1. januar i år. Analysehuset MEC Intelligence har opgjort hvor meget i en rapport fra februar i år.

Hundredvis af skibes brændstof skal tjekkes i Nordeuropa 

Antallet af LNG-skibe på vandet og skibe i ordrebogen, der vil blive færdiggjort frem til 2018 lød ved udgangen af januar i år på 130 skibe, hvoraf 52 skibe vil være skibe, der sejler i kystnære farvande eller "indenrigs" i landene, skrev analysehuset,  som har shipping som et af sine specialområder.

"LNG ordrebogen registrerede en vækst på 10 pct. sammenlignet med september 2014, containersegmentet udgjorde 10 ud af 18 ordrer for perioden oktober 2014 til januar 2015," skriver MEC Intelligence i analysen.

Så stor er verdens LNG-drevne flåde 

Rapport: Her er redernes svar på svovlkrav 

UASC udvider netværk på Asien-Europa 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også