Så stor er verdens LNG-drevne flåde
![Statoil LNG-tanker. | Foto: Statoil](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4723803.ece/ALTERNATES/schema-16_9/0032038%2520-%2520Arctic%2520Princess%2520left%2520port%2520at%2520Melk%25C3%25B8ya%2520-%2520Photo%2520Statoil.jpg)
Flåden af skibe, der kan sejle på LNG, er vokset i de senere år og især op til svovlkravenes indførsel 1. januar i år. Analysehuset MEC Intelligence har opgjort hvor meget i en rapport fra februar i år.
Hundredvis af skibes brændstof skal tjekkes i Nordeuropa
Antallet af LNG-skibe på vandet og skibe i ordrebogen, der vil blive færdiggjort frem til 2018 lød ved udgangen af januar i år på 130 skibe, hvoraf 52 skibe vil være skibe, der sejler i kystnære farvande eller "indenrigs" i landene, skriver analysehuset, som har shipping som et af sine specialområder.
"LNG ordrebogen registrerede en vækst på 10 pct. sammenlignet med september 2014, containersegmentet udgjorde 10 ud af 18 ordrer for perioden oktober 2014 til januar 2015," skriver MEC Intelligence i analysen.
Opgørelsen af LNG-drevne skibe er en del af en større rapport, som ShippingWatch også tidligere har omtalt, som har undersøgt 70 af de store rederiers tilgang til at imødegå svovlkravene.
I rapporten beskriver MEC Intelligence LNG som den "optimale langsigtede måde at overholde kravene på," men der er også andre muligheder.
"Baseret på omkostninger, tilgængelighed og brændstofpris er MGO, HFO (heavy fuel oil) og LNG de mest lovende brændstofløsninger," skriver MEC Intelligence.
I stedet for at købe andre typer af brændstof kan rederne også vælge at installere scrubbere for at overholde svovlkravene. Scrubbere var ved udgangen af januar i år bestilt til 160 skibe i alt, og væksten i ordrer på scrubbere var 19 procent fra oktober 2014 til januar i år.
Lav oliepris får kinesiske redere til at droppe LNG