Lav oliepris får kinesiske redere til at droppe LNG
![Havnen i Shanghai | Foto: Georg Hammerstein/POLFOTO/ARKIV](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6885444.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Kina1.jpg)
Nej tak.
Sådan siger størstedelen af de kinesiske redere til LNG som brændstof. Årsagen er den lave pris på olie og dermed på bunker. Prisforskellen mellem det miljøvenlige og det traditionelle brændstof er simpelthen blevet undergravet, skriver Sustainable Shipping.
"Ambivalensen er stærkest i ship modifikationssektoren. Faldet i olieprisen har i høj grad påvirket os," siger Chen Zhigang, Managing Director i firmaet Jiangsu Blue Ship Power ifølge Sustainable Shipping.
Selskabet indgik sidste år en række aftaler om konvertering til LNG hos rederne, men de planer har rederne trukket i land på i år.
Prisen for at retrofitte et typisk kinesisk handelsskib, der sejler på de kinesiske floder, til LNG ligger typisk i størrelsesordenen 96.000 til 112.000 USD.
Samtidig med, at LNG bliver skrottet af de kinesiske redere, er der også på en anden front lukket ned for miljøkravene. Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, trækker det i kæmpehavnen Hongkong ud med at få nedfældet regler for udledning af svovl, selvom det længe har været planen, at der skulle være regler. Den anden storhavn Shenzhen er også forsinket med svovlregler.
Avis: Svovlregler i Hongkong trækker ud
Relaterede artikler
MAN Diesel & Turbo: Vi vil fastholde positionen i Kina
For abonnenter