Købet af Adsteam koster Svitzer 357 mio USD

Det femte ben i Maersk Gruppen, APM Shipping Services, afleverede samlet set et væsentligt dårligere resultat i 2014, hvor kun halvdelen af forretningerne leverede varen. Især Svitzer og Damco gør ondt. Svitzer må igen afskrive flere milliarder kroner på Adsteam.
Foto: Magnus Eklsf
Foto: Magnus Eklsf

APM Shipping Services leverede et resultat med blandede signaler fra de fire selskaber Damco, Maersk Tankers, Svitzer og Maersk Supply Service for 2014.

Det fremgår af regnskabet for Maersk Gruppen offentliggjort onsdag morgen.

Den største bet kom fra en nedskrivning på goodwill på Svitzers køb tilbage fra 2007 af det australske Adsteam projekt, som koster 357 millioner USD i regnskabet. Allerede for halvandet år siden måtte Svitzer med CEO Robert Uggla i spidsen tage en nedskrivning på 102 mio. USD på Adsteam-aktiviteterne. Nedskrivningen skete dengang med baggrund i et svagt bugser-marked, som i længere tid havde været underdrejet.

APM Shipping Services resultat for 2014 var samlet på et tab på 230 millioner USD mod et tab på 85 millioner USD i 2013. Samtidig var ROIC - Return On Invested Capital - for segmentet et negativt 4,2 procent. En forværring fra 1,3 procent i 2013.

Svag præstation

Damco, der har danske Hanne B. Sørensen i spidsen, fik et tab på 293 millioner USD i 2014 mod et tab på 11 millioner USD i 2013, hvilket hovedsageligt skyldtes tab på nedskrivninger. Omsætningen blev fastholdt på samme niveau som i 2013 på 3,2 milliarder USD.

Svitzer indgår tre nye mega-aftaler 

Damcos nye tiltag med restrukturering og nye standardsystemer har også haft betydning for resultatet og er forsinket.

"Som følge deraf er de inddirekte omkostninger blevet på niveau over det ønskede niveau og ekstra organisatorisk tilpasning blev sat i værk gennem 2014, hvilket gav flere omkostninger til restrukturering, der kan drages fordel af i 2015 og fremad. Restruktureringsinitiativerne forventes at styrke den kommercielle konkurrencekraft og få Damco tilbage til en profitabel vækst i 2015," fremgår det af regnskabet.

Maersk Tankers udvikling i 2014 viste en kraftig forbedring i forhold til 2013. Resultatet landede på 132 millioner USD mod et tab på 317 millioner USD i 2014. ROIC blev positiv på 6,8 procent i 2014 mod en negativ ROIC på 10,4 procent i 2013.

Slæbebådsgigant kampklar i Nord- og Sydamerika 

"Resultatet blev positivt påvirket af indtjeningen for LR2 og VLCC-segmenterne, omkostningsbesparende initiativer og fratrukket 87 millioner USD for fejlslagne kontrakter (provision på 144 millioner USD), opvejet af lavere aktivitet som følge af frasalget af gassegmentet i 2013," fremgår det af regnskabet.

Selvom Maersk Tankers' resultat var positivt set i forhold til 2013 og bedre end markedet generelt, trak det alligevel ned i det samlede billede for APM Shipping Services.

Stort tab på Adsteam

Slæbebådsselskabet Svitzer rapporterede i 2104 et tab på 270 millioner USD mod et plus på 156 millioner USD i 2013. Omsætningen lå på 812 millioner USD mod 831 millioner USD i 2013.

"Omsætningen var på 812 millioner USD med vækst i nye aktiviteter i Europa opvejet af negativ indflydelse fra konkurrencen i Australien sammen med en generel nedgang i de australske tørlasthavne og frasalget af Svitzers spotflåde i Asien," skriver Svitzer.

Ny Svitzer-strategi: Der er penge i skibsvrag  

Dertil kommer så nedskrivningen på good will på Svitzers køb tilbage fra 2007 af Adsteam projektet på 357 millioner USD eller godt et par milliarder danske kroner.

Det spillede samtidig ind på resultatet, at bulkaktiviteten generelt er aftaget samtidig med, der er en stærk overkapacitet i markedet.

Offshore supplyrederiet Maersk Supply Service kom ud af 2014 med en indtjening på 201 millioner USD, en forbedring fra 187 millioner USD i 2013. ROIC var på 11,9 procent i 2014, en stigning fra 10,7 procent i 2013.

"2014-resultatet blev positivt påvirket af et stærkt andet halvår i året efter et udfordrende første halvår. I tredje kvartal forbedredes markedet betydeligt, især for store Anchor Handling Tug Supply Vessels (AHTS), og i kombination med salg nåede Maersk Supply Service et resultat en anelse over det foregående år," skriver Maersk Gruppen i regnskabet.

Rederiet, der for nylig varslede fyringer, har en kontraktdækning på 50 procent i 2015 og 29 procent for 2016 eksklusiv optioner.

Maersks logistikselskab Damco tabte stort i 2014 

Maersk Line leverede større overskud end forventet  

Maersk Gruppen fik plus på 5,2 mia USD i 2014

Uggla: Tænk langsigtet om slæbebåde 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu