Uggla: Tænk langsigtet om slæbebåde

De store containerrederier bør se på udgifterne til slæbebåde i et større perspektiv og medregne de besparelser, det giver at få en optimal service.
Robert Uggla | Foto: Maersk
Robert Uggla | Foto: Maersk
AF RITZAU FINANS

De store containerrederier bør se på udgifterne til slæbebåde i et større perspektiv og medregne de besparelser, det giver at få en optimal service.

Det mener Robert Uggla, administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsks bjærgnings- og slæbebådsforretning Svitzer, skriver shippingavisen Lloyd's List.

Omkostningsbesparelserne ved hurtigere ekspeditionstider i havnene kan potentielt kompensere for omkostningerne, og rederierne bør derfor ikke alene se servicen som en øget udgift.

Eksempelvis kan 30 minutter sparet i havnen hjælpe, så containerskibet ikke behøver at sejle hurtigere og bruge ekstra brændstof på det det næste ben for at leve op til tidsplanen.

Når Svitzer fører drøftelser med de store containerrederier fokuseres der da heller ikke længere alene på omkostningerne, men også andre muligheder for at skabe værdi og reducere havnetiderne. I den forbindelse er det også en fordel, at Svitzer er global., fortæller Robert Uggla til Lloyd's List.

Offshorerederi klar igen efter turbulent start 

Ny Svitzer-strategi: Der er penge i skibsvrag  

Maersk-arving er køreklar 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også