Shippingbank: Kapitalfonde har lært lektien i shipping
![Foto: Hamborg Havn](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6552315.ece/ALTERNATES/schema-16_9/hhm2013.jpg)
Kapitalfonde med investeringer i tysk shipping har fået sig en lærestreg med deres forventninger om et snarligt opsving og hurtige afkast.
"Kapitalfondenes fokus er i dag skiftet til at finansiere mere vedvarende forretningsmodeller blandt etablerede virksomheder, hvor fondene typiske bidrager med kapital til flådefornyelse. I dag optræder fondene rationelt og professionelt. Der er godt for disciplinen i industrien," siger Holger Janssen, chef for shipping i Italiens største bank Unicredit, i et interview med Bloomberg."
Holger Janssen mener ligeledes, at kapitalfondene har bidraget til at skabe større gennemsigtighed i de ofte familieejede tyske selskaber.
Krisen kan udsætte kapitalfondes exit i shipping
Den italienske storbank har siden 2011 halveret sit udlån til shipping til under 5,7 mia. USD i lighed med en stribe tyske banker.
Kapitalfonde som AMA Capital Partners, Blackstone Group LP, fonde ledet af JPMorgan såvel som Delos Shipping og Tennenbaum Capital Partners LLC er bl.a. aktive i tysk shipping, mens kapitalfonden Apollos samarbejde med Rickmers Group, som ligeledes samarbejder med Oaktree Capital, typisk fremhæves som mest fremtrædende eksempel på samarbejde.
Fondes investeringer halveret
Ifølge den britiske publikation Marine Money har fondene samlet set halveret deres investeringer i shipping i løbet af 2014, siden de i 2013 pumpede omkring 7,2 mia. i shipping. Ifølge Holger Janssen efter at deres forventninger om et snarligt opsving og hurtige afkast viste sig ikke at holde.
Ved indgangen til 2015 blev det anslået, at kapitalfonde i alt tegner sig for 15 procent af den kapital, der er bundet i den globale handelsflåde og ordrebog, ca. 180 mia. USD, mens traditionelle banker ifølge Janssen tegner sig for ca. 44 procent.
Kapitalfonde mere forsigtige med at gå ind i shipping
Internationale kapitalfonde, der under finanskrisen har købt sig ind i rederier og andre shippingrelaterede investeringsselskaber i forventning om, at bunden i industrien havde nået sit cykliske lavpunkt, kommer med stor sandsynlighed også til at vente længere end planlagt med at slippe ud og realisere mulige gevinster på deres investeringer i shipping.
"Det er fortsat tidligt i at vurdere, hvordan kapitalfondene vil forlade shipping igen. Mange har endnu ikke nået deres typiske fem års investeringshorisont og har fortsat tid til at vente på det rigtige tidspunkt. Hvad der imidlertid er bekymrende set med fondenes øjne er, at fragtmarkederne slet ikke har udviklet sig som forventet, og langt de fleste fonde har endnu ikke nået deres forventede afkast," sagde Basil Karatzas, Karatzas Marine Advisors i New York og finansiel rådgiver for en række kapitalfonde i shipping, for nylig til ShippingWatch.
Tysk storbank vil sælge skibe i bundter til kapitalfonde
Ny tysk rederformand hilser kapitalfonde velkommen
Debtwire: Flere gælds-aftaler vil følge Torm og Eitzen
Triton om Nordic Tankers: Ting tager tid
Relaterede artikler
Tysk storbank vil sælge skibe i bundter til kapitalfonde
For abonnenter
Ny tysk rederformand hilser kapitalfonde velkommen
For abonnenter
Debtwire: Flere gælds-aftaler vil følge Torm og Eitzen
For abonnenter