Denne uges højdepunkter i shipping og offshore

Denne uge giver svar på et af de helt store spørgsmål: Olie- og energikæmpernes nye budgetter efter styrtdykket i olieprisen. Årsregnskaberne fra Statoil og ExxonMobil står derfor helt centralt blandt højdepunkterne. Plus et par andre store selskaber.
Foto: ConocoPhillips
Foto: ConocoPhillips

To helt centrale emner kommer til at fylde stort i denne uges årsregnskaber fra en række globale olie- og energigrupper: den styrtdykkende oliepris, der ventes at resultere i kæmpemæssige nedskæringer i offshorebranchen samt de nye svovlregler.

ExxonMobil - 2. februar

Den lave oliepris har ramt offshore- og energiselskaberne over en bred kam, store som små, og den amerikanske oliekæmpe ExxonMobil er ingen undtagelse. Nedskæringer og investeringsstop kan dog muligvis delvis modvirkes en smule af det nye marked for skibsbrændstof med lavt svovlindhold, der ventes at vokse efter de nye svovlkrav trådte i kraft i ECA-zonerne ved årsskiftet.

ExxonMobils resultat for 3. kvartal 2014 sluttede på 8,07 mia. USD i forhold til USD 7,8 mia. USD i samme kvartal 2013, en stigning på tre pct.

"Indtægterne steg tre pct. i perioden i forhold til tredje kvartal 2013, en udvikling drevet af højere marginer og forbedrede operationer indenfor downstream og kemikalieforretningen, dog delvist modvirket af lavere upstream realiseringer," sagde formand Rex W. Tillerson i en kommentar til regnskabet.

ExxonMobil fastholdt forventningerne om en daglig produktion på 4 mio. tønder olie (boepd) om dagen for hele året. 

Svovlreglerne i Nordeuropa fra 2015 og ikke mindst de globale krav fra senest 2025 skaber nye markeder for brændstofleverandører. ExxonMobil har udviklet lavsvovlbrændstoffet HDME 50 - og det bliver ikke det sidste alternative brændstof fra den store producent.

Foto: BP
Foto: BP

Foto: BP

"Efterspørgslen for ECA-løsninger stiger, og som en stor leverandør på arenaen for marine fuels gør ExxonMobil, hvad vi kan for at lave nye ECA-brændstoffer til markedet, ikke kun med HDME 50. ExxonMobil udvider sit tilbud af MGO (marinegasoil, red.) til andre havne i verden og er i færd med at udvikle fremtidige ECA-brændstoffer i vores globale raffinaderinetværk," sagde en talsmand til ShippingWatch tilbage i december.

BP - 3. februar

Hvor ExxonMobil noterede stigende indtægter i 3. kvartal 2014, gik det den modsatte vej for en anden global olie- og energigruppe.

BP tjente 1,2 mia. USD i perioden, mod 3,5 mia. USD i tilsvarende periode 2013.

Selskabet noterede i perioden en udgift på 43 mio. USD før skat i bøder relateret til olieudslippet fra Deepwater Horizon-ulykken i 2010.

Alfa Laval - 3. februar

Motor- og udstyrsproducenten Alfa Laval havde, ligesom konkurrenten Wärtsilä, høje forventninger til markedet for røgrensningssystemer, såkaldte scrubbers, i forlængelse af de nye svovlkrav, der nu har været gældende i Nordsøen, Østersøen og den Engelske Kanal samt ud for USA siden d. 1. januar 2015.

Men som Wärtsilä kunne meddele kort før jul er det forventede boom indtil videre udeblevet for alvor.

Ordrenedgangen hos værfterne i 2014 begyndte at slå igennem hos den svenske leverandør i 3. kvartal, hvor antallet af ordrer i Alfa Lavals Marine & Diesel-division faldt en smule sammenlignet med samme kvartal 2013. Dette skyldtes primært, at adskillige store kontrakter på kedler (boilers) til store skibsserier blev afsluttet i løbet af året, samt en udvikling hos værfterne tidligere på året, noterede CEO Lars Renström i kvartalsregnskabet.

Foto: Alfa Laval CEO Lars Renström

Selskabets samlede ordreindtag nåede et rekordniveau på 9,7 mia. SEK i tredje kvartal, en stigning på 31 procent sammenlignet med tredje samme periode 2013.

Alfa Laval fik et overskud på 692 mio. SEK Omsætningen landede på knap 9,7 mia. SEK - knap tre pct. bedre end analytikernes forventning på 9,6 mia. SEK, skrev Ritzau Finans.

Alfa Laval overtog i 2014 det norske selskab Frank Mohn, der i dag indgår i selskabets marinedivision under navnet Marine & Offshore Pumping Systems. Hvis dette opkøb tælles med, steg antallet af ordrer betydeligt i perioden, noterede Alfa Laval, hvilket indikerede et sundt niveau for nybygningskontrakter på produkt- og kemikalietankere, fremgik det af regnskabet.

Dong Energy - 5. februar

Danmarks olie- energiselskab er stormet frem i de seneste kvartaler, hvor selskabet har præsteret imponerende resultater og vækstrater, og der er intet der tyder på, at dette stopper foreløbig.

Dong fik et resultat på 900 mio. kroner efter skat i 3. kvartal, mod 100 mio. kroner i samme periode 2013.

Og Dong Energy opjusterede da også forventningerne til hele 2014 i selskabets regnskab for 3. kvartal.

Foto: Dong Energy Distribution, PR
Foto: Dong Energy Distribution, PR

Foto: Dong Energy

"Set i lyset af den fortsatte positive udvikling i Dong Energys resultater har vi justeret forventningerne for 2014 til et EBITDA (driftsresultat, red.) på over 16 mia. kr. mod udmeldingen på 15-17 mia. kr. fra februar," skrev Dong dengang.

Energiselskabet præsenterede et driftsresultat på 13,0 mia. kr. i de første 9 måneder af 2014 mod 11,2 mia. kr. i de første ni måneder af 2013.

Stigningen i forhold til samme periode sidste år skyldtes en højere indtjening fra vindaktiviteterne, herunder avance ved salg af 50 pct. af Dong Energys ejerandel i de britiske havmølleparker London Array og Westermost Rough samt højere produktion, hed det i kvartalsrapporten.

Statoil - 6. februar

3. kvartal 2014 gav Statoil et stort rødt tal på bundlinjen.

Omsætningen faldt fra 161,6 mia. NOK til 147,4 mia. NOK, og en stor nedskrivning af selskabets canadiske oliesand-projekt, Kai Kos Dehseh, betød, at nordmændene sluttede kvartalet med et underskud på 4,8 mia. NOK.

Og Statoil havde derudover nedskrivninger som følge af skuffende boringer i Den Mexicanske Golf og Angola, skrev selskabet.

Underskuddet i 3. kvartal 2014 skal ses i forhold til et plus på 13,7 mia. NOK i samme periode 2013.

Denne udvikling havde dog ikke den store effekt på Statoil i forhold til udbyttet.

"Vores cashflow fra driften er indtil videre på 168 mia. NOK før skat. Vi har en stærk balance og vil betale et udbytte på 1,8 NOK pr. aktie for kvartalet," sagde konstitueret CEO Eidar Sætre i en kommentar til regnskabet.

Statoil producerede 1.829 mio. tønder olieækvivalenter (boepd) om dagen i 3. kvartal 2014, lidt under niveauet på 1.852 tønder sidste år.

DSV - 6. februar

Den danske logistikkæmpe fortsatte den stærke vækst i 3. kvartal 2014, en udvikling, der især var drevet af selskabets Air & Sea-division, fremgik det af kvartalsregnskabet.

DSV præsterede i perioden et resultat før skat på 653 mio. kroner mod 570 mio. kroner 3. kvartal 2013. Nettoomsætningen lå på 12,3 mia. kroner, en stigning fra 11,5 mia. kroner i samme periode året før.

Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup

Foto: Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV

"Vi har fortsat fremdriften i 3. kvartal af 2014. Med 5 pct. vækst i driftsresultatet, der dermed er det hidtil højeste kvartalsresultat i DSV," sagde CEO Jens Bjørn Andersen i en meddelelse til fondsbørsen.

DSV's Air & Sea-division lavede en nettoomsætning på 5,7 mia. kroner mod 5,2 mia. kroner i samme periode sidste år og et driftsresultat før særlige poster (EBIT) på 435 mio. kroner mod 383 mio. kroner i 3. kvartal 2013.

De transporterede søfragtvoluminer steg otte pct. i perioden, hvor markedet ifølge regnskabet lå på 3-5 procent. Selskabet fastholdt de tidligere udmeldte forventninger til hele 2014, men DSV præciserede dog, at resultat af primær drift før særlige poster forventes at ligge mellem 2.600 og 2.700 millioner kroner mod tidligere forventet 2.550 og 2.700 millioner kroner.

Det kom i december frem, at DSV havde en amerikansk opkøbskandidat i søgelyset: Det børsnoterede amerikanske logistikselskab UTi, der med en omsætning på 4,4 mia. USD er en markant spiller på transportmarkedet, dog primært i USA.

Der har på indeværende tidspunkt ikke været reel kontakt mellem de to parter i længere tid, og UTi's markedsværdi var i midten af januar tilbage omkring det niveau, selskabets aktie blev handlet til før UTi blev kædet sammen med DSV tilbage i december.

ExxonMobil på vej med nye ECA-zone brændstoffer

Søfragt trækker vækst i historisk stærkt DSV-kvartal

Færre nybygninger kan mærkes hos Alfa Laval 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også