NGO om Clippers beslutning: Alang duer aldrig

Den Bruxelles-baserede NGO, Shipbreaking Platform, anerkender Clippers egen undersøgelse af forholdene på Alang-stranden, men siger samtidig, at der ikke er en eneste ophugningsfacilitet på den berygtede strand, der har acceptable arbejdsforhold.
Foto: IMO
Foto: IMO

NGO'en Shipbreaking Platform, der arbejder på at skabe ordentlige forhold for ophugningsindustrien i Sydøstasien, mener ikke, det kan retfærdiggøres at få et skib hugget på Alang-stranden i Indien.

Dermed tager NGO'en også afstand fra Clippers beslutning om at få det udtjente skib Clipper Concord ophugget på stranden, som i årevis har været udsat for hård kritik for at se stort på anstændige arbejdsforhold.

Før jul sidste år fortalte partner og CEO i Clipper, Kristian Mørch, at Clipper ved selv at undersøge forholdene i Alang havde fundet en ophugningsfacilitet, der var acceptabel. Efter først at have valgt det helt nye Sarvag Yard valgte rederiet lige efter jul i stedet Leela Ship Recycling, som skal hugge skibet op, sandsynligvis i april i år. Leela er ISO-certificeret og klassificeret af DNV GL, derfor har ShippingWatch spurgt Shipbreaking Platform, om ophugning på Alang er acceptabelt ud fra en individuel vurdering af de omkring 175 ophugnings-steder, der er på stranden.

"Nej," lyder det korte svar fra Shipbreaking Platforms executive director, Patrizia Heidegger, som anerkender Clippers initiativ, men fortsætter:

"Skibe kan kun ophugges på en forsvarlig måde på moderne genanvendelsesfaciliteter, som ikke er til stede i Indien. Det, der kan få den indiske skibsophugningsindustri til at investere i moderne faciliteter, er ansvarlige skibsredere, som kræver en helt ren og sikker form for genanvendelse, og som vil gå på kompromis med kravet til overskud, når de sælger et skib til skrot."

Beaching uforsvarligt

Hun siger endvidere, at der ifølge NGO'ens oplysninger ikke eksisterer ophugningssteder på Alang-stranden, hvor skibene kan ophugges forsvarligt, f.eks. i en flydedolk eller beskyttede faciliteter, som man ser dem i Tyrkiet:

"Alle Alang værfter bruger beaching, hvor den indledende ophugning finder sted i tidevandszonen uden kontrol af forurening, som tidevandet gør umuligt. Herudover gælder alle de kendte risici: Gravity metoden, dvs. at stålstykker i den første ophugningsfase falder ned i stedet for, at man bruger kraner. Manuel ophugning med brug af svejsning, som udsætter arbejderne for giftig røg, det er svært at få det rigtige udstyr til at fjerne giftigt affald ud på mudderbankerne, det er svært for redningsfolk at komme frem. Vi mener ikke, et skib kan hugges op på en ren og sikker måde på en mudderbanke i tidevandet under de nævnte omstændigheder," tilføjer hun.

Shipbreaking Platform mener derfor heller ikke, det ændrer situationen for Clipper, at rederiet selv har undersøgt forholdene og fundet, hvad man mener, er et egnet værft. Heller ikke selvom Clipper vil komme på uanmeldt besøg, for som Patrizia Heidegger siger, kan det ikke lade sig gøre, fordi ethvert besøg skal varsles først.

Generelt mener NGOen, at der stort set ikke er sket forbedringer for de omkring 35.000 arbejder, der er beskæftiget på stranden, siden Alang blev et af verdens store ophugningsområder i 1983.

Ingen drikkevand

"Hvordan forholder Clipper sig til det faktum, at arbejderne lever under meget usle villkår, f.eks. uden drikkevand, uden toiletter, og at der ikke er et hospital eller nogen ambulance til rådighed for de 35.000 arbejdere? Hvordan kan et selskab som Leela takle en nødsituation, hvis en arbejder bliver såret inde i et skib, der sidder fast på mudderbanken," spørger hun.

Kristian Mørch fortalte følgende til ShippingWatch om Clippers beslutning om at hugge sit skib op på stranden, som andre danske rederier som Maersk Line, ikke kunne drømme om at bruge til at få sine skibe omdannet til skrot:

"Problemet i dag er, at der endnu ikke er vedtaget internationale regler for ophugning. Vi har derfor benyttet Bimcos standard-kontrakt på området, da den tager højde for Hongkong-konventionen. Vi tager kontakt til køberne, GMS, som anviser os forskellige værfter på Alang, og vi oplyser dem om, at vi selv vil stå for godkendelsen af værftet. Det værft, vi er nået frem til, er ISO-certificeret og lever op til forskellige betingelser, så som at der er hospitaler i nærheden, beskyttelsesudstyr, information til de ansatte om, hvordan de skal forholde sig ved et uheld osv. Vi vælger et værft, som er helt nyt, og hvor Concord bliver, hvis ikke det første så et af de første skibe. Derfor er der tale om en høj standard sammenlignet med andre værfter på Alang."

ShippingWatch interviewer underdirektør i Danmarks Rederiforening, Maria Bruun Skipper, om organisationens holdning til spørgsmålet.

Clipper vælger nyt ophugningssted i Alang

Clipper: Stranden i Alang det rigtige valg til ophugning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også