Hamborg bliver tysk hovedsæde for Scandlines

Scandlines er i gang med at rydde op i organisationen og rykker sit tyske hovedkontor til Hamborg. Det vil ramme medarbejdere i administrationen, oplyser rederiet.
Foto: PR
Foto: PR

Hamborg bliver nu hovedsæde for den tyske del af Scandlines, oplyser rederiet. I en tilpasning af organisationen har Scandlines besluttet at flytte den tyske ledelse til den shippingstore havneby, hvilket kommer til at ramme "en mindre andel" medarbejdere i administrationen, skriver Scandlines i en meddelelse.

Siden privatiseringen af Scandlines i 2007, er der ifølge rederiet sket store ændringer. I 2012 blev fem baltiske fragtruter, primært til og fra Rostock og Sassnitz i Tyskland, solgt solgt fra, og det reducerede antallet af skibe på tysk flag fra syv til tre. Samtidig er gruppens juridiske struktur løbende blevet forenklet.

"Som følge af denne forenkling og udvikling over tid har Scandlines besluttet at tilpasse sin organisation. Det er hensigten at flytte den øverste tyske ledelse og Finance-afdelingen fra Warnemünde til det nye hovedkontor i Hamburg. I den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern vil Scandlines koncentrere sig om lokationen i den internationale havn i Rostock, hvor også nybygningerne M/F Berlin og M/F Copenhagen vil begynde at betjene ruten Gedser-Rostock i løbet af anden halvdel af 2015," skriver Scandlines.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Og det vil som nævnt ramme et mindre antal administrative funktioner, som vil blive outsourcet eller centraliseret.

"I alt kan denne tilpasning påvirke under seks procent af den tyske arbejdsstyrke. Ansatte om bord på færgerne, i terminalerne og BorderShops er ikke berørt af dette tiltag."

Tiltagene betyder ifølge Scandlines, at man bedre kan beskytte de resterende 2.000 job i både Danmark og Tyskland.

"Det sikrer, at virksomheden har en omkostningsbase, der matcher fremtidige behov og udfordringer, og at Scandlines forbliver konkurrencedygtig."

Scandlines forventer, at forhandlingerne med det tyske samarbejdsudvalg er afsluttet inden udgangen af februar 2015.

Scandlines: EU-klage og nye færger fylder alt i 2015 

Scandlines får grønne millioner fra EU 

Tyske redere: Krisen tvinger os til åbenhed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også