Polarkoden, der sætter krav til skibsfartens sejlads i det artiske miljø, har været længe undervejs, men nærmer sig nu slutspillet. Fra d. 17. til 21. november mødes søsikkerhedskomiteen (MSC) i IMO på hovedkvarteret i London, hvor polarkoden ventes at blive endeligt vedtaget, oplyser IMO i en meddelelse.
At få teksten for polarkoden på plads og vedtaget i 2014 har været et af kernepunkterne på dagsordnen for den danske søfartstyrelse, som har haft repræsentanter med i arbejdsgruppen. Såfremt MSC vedtager koden, forventer man, at den kan træde i kraft i 2016, mens mere optimistiske røster peger på slut 2015.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Om koden sagde Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen, i januar:
"Med en stigende skibstrafik i Arktis er det afgørende for søsikkerheden, at de internationale regler omfatter de sejlads i Arktiske farvande med risiko for ekstreme vejrforhold, tilstedeværelsen is og lang vej til hjælp, hvis der skulle ske en ulykke."
Ikke kun polarkoden er på agendaen i næste uge. Her skal komiteen også godkende et udkast under SOLAS for skibe, der bruger gas eller andre brændstoffer med lavt flashpoint, IGF-koden.
Se hele dagsordnen her
Rusland taber kampen om NOx i IMO
Rusland vil lette arktisk bureaukrati
Hul på dansk Arktis-strategi