Britiske P&O, der driver passagerer- og fragttrafik i Den Engelske Kanal, forventer en årlig merudgift på brændstof fra udgangen af 2014 på omkring 30 mio. pund eller ca. 285 mio. kroner. Det oplyser en talsmand for P&O til Lloyd's Loading List.
Finnlines går videre med scrubberinstallation
Ligesom en lang række andre rederier allerede har annonceret, vil regningen for at efterleve de nye krav om at anvende det dyrere fuel med maksimum 0,1 procent svovl også for P&O's vedkommende blive sendt videre til kunderne.
P&O analyserer fortsat på, hvor stort svovltillægget til kunderne bliver. Groft sagt udgør brændstof typisk omkring 30 procent af et færgeselskabs samlede driftsomkostninger, men ved at skifte til at renere fuel kan forøge brændstoffets andel til mellem 50-60 procent.
DFDS har i lighed med f.eks. Finnlines valgt at investere i scrubbere, røgrensere.
IMOs miljøchef presser regeringer på svovl
Svovlregler lukker endnu en DFDS-rute
Eurotunnel overvejer hurtig exit efter nederlag til DFDS