Medie: Enorm interesse for Exxons miljøbrændstof

Den lavsvovlholdige bunker, som Exxon producerer, er der allerede stor interesse for. Exxon kunne sælge olien, hvis 20 havne gik med på at installere anlæg, skriver Sustainable Shipping.
Foto: Stena
Foto: Stena

Exxon har lanceret en ny lavsvovlsbunker, som overholder kravene for sejlads i de nye ECA-zoner, der træder i kraft 1. januar. Brændstoffet har oplevet "en stor del interesse," skriver Sustainable Shipping, der citerer BunkerWorld.

"Hvis vi kunne få 20 havne, ville det sælge," siger Field Marketing Manager Iain White fra Exxon Mobile til BunkerWorld.

Exxons bunkerolie skulle være særlig god, fremhæver han. Det skulle ifølge selskabet skyldes, at skiftet fra højsvovlsolie (HFO) til Exxons HDME lavsvovlsolie er nemmere at foretage for motorerne, når skibene sejler fra almindeligt farvand til ECA-zoner i forhold til MGO (marinegasolie).

Prisen for lavsvovlsolien vil Exxon til at ligge i sammen niveau som MGO.

Alternativet til brændstof med lavere svovlindhold ind konventionelt brændstof er scrubbere. Der har været længe spekuleret i, hvad der bedst kan betale sig for rederne, og nu nærmer deadline sig for beslutningen.

I en ny cost-benefit analyse har Jacob Kronbak, lektor på institut for Teknologi og Innovation på SDU, sammen med Liping Jiang, maritim økonom og Adjunkt på SDU i foråret kom de to forskere frem til, at forskellen på prisen på et ton MGO og heavy fuel oil (HFO) skal ligge på omkring 231 euro, hvis det skal kunne betale sig at investere i at få installeret en scrubber på skibene. Dette prisniveau stemmer godt overnes med de forskellige udmeldinger, der har været, forklarede Jacob Kronbak til ShippingWatch. Og så er det op til rederne at vurdere, hvorvidt de tror på, at prisen på MGO bliver under eller over dette niveau, sagde han.

"Den store ubekendte er, at ingen ved, hvad prisen bliver på henholdsvis MGO og HFO. Hvis man tror, at prisforskellen kommer over de her 231 euro per ton, så skal man investere i en scrubber," sagde han.

Og netop den ubekendte er klart mærkbar for flere af udstyrsleverandørerne. To af spillerne på scrubbere, Pureteq og Alfa Laval, fortæller i dag til ShippingWatch, at rederne har været lang tid om at træffe beslutning om investeringer i scrubber.

Scrubberproducenter spejder efter ordrerne 

DFDS: Lukning af rute skyldes for store tab  

IMO nærmer sig regler for miljøvenligt brændstof 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også