Rederier får nye kugler til sag om statsstøtte

Rederierne Scandlines og Stena har ifølge Børsen fået ny ammunition til EU-sag om ulovlig statstøtte til Øresundsforbindelsen.
Foto: PR
Foto: PR

EU-Kommissionen modtog for godt et år siden en klage fra Scandlines Øresund, der anklager den danske og svenske regering for ulovlig statsstøtte til Øresundsforbindelsen.

En anklage, som nu får fornyet ammunition. I et svar til Folketinget dokumenterer transportminister Magnus Heunicke (S), at broforbindelsen har en konkurrencefordel, skriver Børsen. Ifølge avisen er det gratis for Øresundsbro Konsortiet at få økonomisk sikkerhed, mens alle andre statslige selskaber skal betale provision på omkring 0,15 pct.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Hvis lånebyrden til Øresundsforbindelsen har ligget op omkring 20 mia. kr., så er det op mod en halv mia. kr. - eller 30 mio. kr. om året - man har sparet gennem 14 år. Det er jo en fantastisk gunstig position, når man skal konkurrenere med en privat virksomhed. Min opfattelse er, at det ikke kan være lovligt efter EU's regler," siger Henrik Røbæk, direktør for Scandlines Øresund, som er ejet ligeligt mellem dansk-tyske Scandlines og svenske Stena Line og sejler mellem Helsingør og Helsingborg.

Magnus Heunicke kalder over for Børsen al infrastruktur for konkurrenceforvridende og afviser anklagen.

Rederier anklager Sverige og Danmark for statsstøtte 

Scandlines: Femern får ulovlig statsstøtte

EU efterforsker statsstøtte til europæiske havne 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også