Fayard skal bygge Scandlines-færger

Scandlines har haft problemer med at få færdigbygget sine to nye færger, men nu er Fayard valgt til at få dem på vandet i 2015.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

At få bygget to nye færger er en lang proces. I hvert fald for Scandlines, der har haft mere end svært ved at få de to færger leveret, som rederiet bestilte i 2012. Nu ser det ud til at lykkes, da Scandlines har indgået en kontrakt med Fayard om at få bygget to færger, der skal erstatte færgerne M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim.

"Scandlines og FAYARD har samarbejdet gennem de seneste 35 år, og vi kender værftet som en pålidelig partner, der kan overholde leveringstiderne. Det har været afgørende for os i denne proces," siger CEO for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen i en pressemeddelelse.

Blohm+Voss skal bygge Scandlines-skibe færdige  

Besværligheden begyndte for Scandlines efter bestillingerne på de to færger i 2012. Bestillingerne blev afgivet til det tyske P+S Werften, som gik konkurs og blandt andet derfor blev nødsaget til at annullere ordren. Derefter gik ordren videre til det finske STX værft, men også den kontrakt gik i stykker på grund af manglende finansiering. I april i år kom så en erklæring om, at Hamborg-værftet Blohm+Voss havde overtaget ordren, men det er så nu endt med, at Blohm+Voss udelukkende stod for tegnings- og dokumentarbejdet til færgerne.

Tyske skibsværfter: Opsving i 2014 

"Vi er taknemmelige for den tillid, Scandlines viser os og påtager os meget gerne opgaven. Arbejdet går i gang, lige så snart det første skib ligger ved kaj hos os om en uges tid – det vil naturligvis også have en positiv betydning for beskæftigelsen her i området det næste års tid," siger Thomas Andersen, der er CEO for Fayard om den nye aftale.

De to nye færger skal sejle på Gedser-Rostock ruten og forventes at begynde at sejle i 2015.

Scandlines får grønne millioner fra EU 

Nyt tysk-finsk storværft tættere på 

Avis: Scandlines klager til EU over Femern-forbindelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også