Britiske politikere advarer mod de nye svovlkrav
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711822.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Overlanding-28big-29.jpg)
Nu bliver den britiske regering også trukket ind i spørgsmålet om de nye svovlregler, der træder i kraft i bl.a. Nordsøen fra 1. januar 2015.
Transportudvalget i det britiske underhus kræver, at den britiske transportminister går ind i sagen, som en række organisationer og rederier på det seneste er begyndt at arbejde åbenlyst imod.
Det er det konservative medlem af Transport Select Committee, Derek Turner, der har bedt transportministeren om at vurdere konsekvenserne for britiske rederier og turisme, hvis reglerne indføres. Frygten blandt nogle af politikerne i Storbritannien er, at reglerne vil føre til færre job, færre turister i landet og flere lastbiler på vejene.
De mener, at de nye ECA-regler om maksimalt 0,1 procent svovl i udstødningen kan pålægge rederierne en ekstraudgift på 87 procent. Samme bekymring kommer fra UK Chamber of Shipping og de britiske fagforeninger. "Jeg frygter, at de stigende udgifter til brændstof på Nordsøen bliver ubærlige ikke kun for skibsrederne men også for eksportører og turister," lyder det fra Derek Turner.
Ifølge avisen Portsmouth News mener transportminsiteren Stephen Hammond dog, at ECA reglerne er internationale, og at Strobritannien har svært ved at gå imod dem, skriver World Maritime News.
Analyse: Her er forskellen på scrubber og MGO
Relaterede artikler
Analyse: Her er forskellen på scrubber og MGO
For abonnenter
SeaIntel: Stor svovlregning rammer Unifeeder
For abonnenter