Afskibere græder tørre tårer over P3-kollaps

Sammenslutningen af afskibere Global Shippers' Forum glæder sig over, at P3-alliancen i går faldt til jorden.

I går ærgrede de tre store containerredere Maersk, CMA-CGM og MSC sig over, at Kina valgte ikke at godkende den meget forberedte P3-alliancen. Den stik modsatte følelse udtrykker Global Shippers' Forum - GSF.

"Den størrelse og skala, som P3 uden fortilfælde havde, kunne påvirke konkurrencereguleringer og var en bekymring for GSF. Vi havde hilst de nylige overvågningsarrangmenter for forslaget velkomment, men nu er P3 ikke kommet igennem de juridiske forhindringer under kinesisk konkurrencelov, som vi hele tiden har vidst ville være både en ukendt faktor og problematisk," siger Chris Welsh, generalsekretær for GSF.

Afskiberorganisationen har længe været meget kritiske over for, om P3 ville presse raterne op og ikke tage hensyn til afskibernes krav og ønsker, men den bekymring kan nu lægges i graven.

P3-alliancen havde fået grønt lys fra USA og EU's side, da det i går kom frem, at de kinesiske myndigheder ikke ville godkende alliancen. Ifølge Maersk Line har kineserne tilsyneladende troet, at alliancen var en fusion. Uanset hvad er den ikke godkendt i det store asiatiske land.

CEO for Maersk Gruppen Nils Smedegaard Andersen undrede sig i går over afgørelsen, men forventer at Maersk Line kan klare sig godt økonomisk set trods den ændrede situation.

Kina mente P3-alliancen var en fusion 

Maersk falder til bunds efter afbrudt P3 

SeaIntel: Nej til P3 skader konsolideringen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også