Rederiforeningen: EU skal prioritere fire områder

Fire områder kræver fortsat særlig opmærksomhed i de næste fire år, hvis EUs maritime strategi skal være en succes, mener Danmarks Rederiforening.

Danmarks Rederiforening mener, at det er nødvendigt, at EU fokuserer op fire konkrete områder, hvis man ønsker at nå i mål med sin maritime strategi, skriver Rederiforeningen i en meddelelse.

Ministerrådet har under det græske EU-formandskab lavet en midtvejsevaluering af sin "Maritime Transport Strategy 2009-2018." Strategien har været et resultat af lange og intense drøftelser mellem relevante interessenter inden for det maritime Europa, herunder Danmarks Rederiforening, og ses i høj grad som en egentlig rettesnor for EU’s ambitioner inden for maritim transport.

De 28 medlemslandes søfartsministre understregede i midtvejs-evalueringen, at det er nødvendigt at fastholde EU’s statsstøtteretningslinjer og en international indsats mod pirateri, påpeger Rederforeningen.

"Rederiforeningen anerkender og sætter pris på, at nogle af hovedprioriteterne omtalt i strategien er blevet gennemført eller er i gang med at blive det. Det glæder eksempelvis synligheden af karriere-mulighederne i den maritime klynge, implementeringen af MLC- og STCW-konventionerne, EU-lovgivningen om ophugning, MRV-forslaget og en effektiv bekæmpelse af pirateri i Aden-bugten," skriver foreningen," der peger på de fire følgende punkter, som EU bør prioritere:

EU understreger Short Sea shipping som topprioritet 

  • 2018-strategien understreger, at det er afgørende at sikre og fastholde stabile og forudsigelige, globale konkurrencevilkår for EU’s skibsfart. Desuden skal statsstøtteretningslinjerne fastholdes og forbedres, hvor nye udviklinger muliggør det. For dansk skibsfart er denne målsætning endnu ikke gennemført. EU bør tillade, at medlemslandene udvikler og moderniserer søfartsskattereglerne inden for retningslinjerne.
     
  • Omkring kvalitetsskibsfart og miljø understreger strategien nødvendigheden af en blød implementering af de nye svovlkrav og opfordrer Kommissionen til at sikre, at der ikke sker et modal-skift fra sø- til landtransport. Dette er en stor udfordring kun få måneder, før de nye skrappe svovlkrav træder i kraft. For Rederiforeningen er det afgørende at sikre tilstrækkelig håndhævelse på EU-niveau og en ’level playing field’ for alle operatører i ECA’erne (Emission Control Areas). Desuden bør der findes en bæredygtig løsning, der via EU-programmer kan støtte de rederier, der kan dokumentere, at de har foretaget investeringer for at leve op til de kommende krav.

  • Strategien inkluderer en række initiativer, der har til formål at forbedre shippings image, men en større indsats er nødvendig. EU bør i højere grad fremme brugen af online teknologi ombord på skibe, arbejde for at løse det konkrete problem omkring uretmæssig kriminalisering af søfarende og udvikle et Erasmus-program for maritime uddannelsesinstitutioner.

  • Til sidst refererer strategien til at skabe en europæisk maritim transport uden barrierer og til at fjerne unødvendige administrative byrder, hvilket bl.a. Blue Belt-initiativet skal bidrage til. Danmarks Rederiforening er bekymret over den seneste udvikling, som ikke peger mod mindre administration og faktisk kunne ende med at pålægge flere byrder på rederierne.

Rederiforeningen: Offshore skal ind under tonnageskatten

Rapport: Udgifter til somaliske pirater halveret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også