Det var et skridt i den rigtige retning, at EU-Kommissionen fredag i sidste uge i en udsendt pressemeddelelse konstaterede, at de filippinske søfartsskoler har gjort sig umage for at hæve kvaliteten af uddannelserne. Det mener den europæiske rederorganisationen ECSA, der har samme synspunkt som de danske redere: filippinske søfolk skal blive ved med at sejle på EU-skibe.
"Ligesom i 2012 har den filippinske maritime administration gennemgået et reelt paradigmeskift. Vi er sikre på, at autoriterne vil gøre alt i deres magt for at sikre fuld implementering af de positive foranstaltninger, der er blevet vedtaget," siger generalsekretær i ECSA Patrick Verhoeven i en pressemeddelelse og tilføjer:
"Vores medlemmer have tilbudt teknisk assistance på stedet i samarbejde med medlemsstaterne. Og som ECSA vil vi fortsætte vores rolle som "ærlig mægler" mellem den filippinske amdinistration og EU-Kommissionen. Sammen gør vi alle bestræbelser for at beskytte EU-anerkendelsen af Filippinerne under STCW-konventionen."
STCW-konventionen er IMO's konvention om uddannelse og certificering.
De filippinske søfartsskoler har gennem længere tid denne gang og i det hele taget af flere omgange de senere år været udsat for adskillige undersøger af kvaliteten fra EU's side. Omkring 15.000 filippinske søfolk sejler på europæiske skibe, og derfor er mange europæiske redere nervøse for, hvilke konsekvenser det kan få, hvis filippinske søfolk ikke længere kan godkendes og få licens til den europæiske flåde.
I marts i år kom en rapport fra EMSA, der var stærkt kritisk over for standarden på de filippinske søfartsskoler. Det er den rapport, der har dannet baggrund for den debat mellem EU, redere og de filippinske skoler, der nu finder sted.
Forventningen er, at EU-Kommissionen inden sommerferien i år vil komme med sit forslag om, hvordan man skal håndtere de filippinske søfartsskoler.
EU-udspil om filippinske søfolk tæt på
Filippinske søfartsskoler ønsker 12 måneder mere
EU-lande frygter lukning af filippinske søfartsskoler