Institut sår tvivl om Nordøstpassagens potentiale
Selvom forventningerne er store til potentialet for Nordøstpassagen, skal man ikke forvente sig meget mere af ruten end det nuværende.
Sådan lyder det fra amerikanske Arctic Institute, skriver Shipping Gazette.
"Fremtidig shipping i polarregionen vil mest af alt bestå af sæsonbetonet transport og leverancer til arktisk. Udover disse nichemuligheder, vil arktisk shipping ikke være i stand til at konkurrere med de nuværende store handelsruter i verden,” lyder det fra Arctic Institute i rapporten “The Future of Arctic Shipping: A New Silk Road for China?”.
Nordøstpassagens helt store salgsargument er ellers, at den er væsentlig kortere end den traditionelle rute mellem Europa og Asien via Suez-kanalen. Det sparer både tid - i bedste fald en 40 procents reduktion i sejldage - og brændstof.
Men ifølge Arctic Institute vil selv eksportorienterede havne i det nordlige Kina kun spare 28 pct. i transittid. Hong Kong vil kun spare 10-15 procent.
”Hvis handlen kun udgik fra eller var destineret til nordkinesiske havne, ville der være en fordel af den substantielle besparelse på distancen fra de arktiske shippingruter. Men handel med Nordeuropa, som er den region, der er mest relevant for de arktiske ruter, udgør kun 2,9 pct. af Kinas international handel,” lyder det i rapporten.
"I 2030 vil kun fire af Kinas toptyve over handelspartnere være europæiske lande (Tyskland, England, og Holland). Ud af topti er det kun Tyskland, der potentielt kan lukrere på en kortere og mere effektiv rute gennem arktisk," lyder det videre.
Relaterede artikler
IMO nærmer sig polarkoden
For abonnenter