Hongkong klar med svovlkrav til sommer

Politikerne i Hongkong er enige om, at det kun kan gå for langsomt med at indføre nye krav til skibenes brændstof. Den lokale rederiforening forholder sig kritisk.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Luften i millionbyen Hongkong skal forbedres, og første store indsatsområde ser ud til at blive den lokale søfart, hvis det står til de lokale politikere, der over en meget bred kam støtter forslaget om at hæve kravene til skibsbrændstof, skriver Sustainible Shipping.

I et interview med South China Morning Post, siger Christine Loh Kung-wai, der er vicesekretær i miljømyndigheden i Hongkongs provinsstyre, at hun regner med, at lovforslaget der skal nedbringe svovlindholdet i skibenes brændstof vil blive vedtaget i løbet af de kommende seks måneder.

I lovforslaget lægges der op til at international skibsfart, som anløber Hongkongs farvande, maksimalt må sejle på brændstof, der indeholder 0,5 pct. svovl, og at lokale sejlende fremover kun kommer til at kunne købe Marine Gas Oil med et svovlindhold på 0,05 pct. i Hongkongs havn.

"Vi tror, efter gennemførelsen af begge foranstaltninger, vil medføre en reduktion på 20 pct. i den lokale udledning af svovldioxid (SOx). Det er en ganske betydelig effekt," siger Christine Loh Kung-wai.

Mens der er bred politisk opbakning til at indføre nye krav til skibsbrændstof i Hongkong, eksisterer der en anderledes kritisk tilgang i Hongkong Shipowners Association.

"Det er uundgåeligt, at kravene (om lavsvovlsbrændstof, red.) vil sætte Hongkong havnens konkurrenceevne på spil," lød det fra Arthur Bowring, der er administrerende direktør i rederiforeningen, tilbage i november.

Ifølge Sustainible Shipping hævder enkelte rederier, at det vil koste mellem 600.000 og 1,5 mio USD at leve op til de øgede krav.

Nye svovlkrav på vej i Hongkong 

Hongkong tager kampen op med Shanghai

Canadiske havne giver rabat til miljørigtige skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også