Efter afdækningen af Shipcrafts rolle mener jeg, at det er oplagt at undersøge årsagerne til, at det tog så lang tid at få vores søfolk frikøbt, herunder de udefrakommende påvirkninger, der gav piraterne en forventning om en urealistisk løsesum, og dermed medførte et meget langt og svært forhandlingsforløb.
Det skriver adm. direktør Claus bech i en kronik i Berlingske i dag tirsdag.
Læs kronikken her: Derfor bør Shipcraft-forløbet kortlægges
"Med politiets afgørelse er Shipcrafts rolle både før, under og efter piratangrebet blevet undersøgt. Den Maritime Havarikommission frikendte i sin redegørelse af d. 29. oktober 2013 Shipcraft for brud på Arbejdsmiljøloven, IMO's Best Management Practice og Straffeloven mv. forud for og ved kapringen af M/V Leopard, og nu har Nordsjællands Politi på baggrund af politianmeldelsen fra Søfartens Ledere undersøgt Shipcrafts ageren også efter piratangrebet uden at finde anledning til at rejse tiltale," skriver Claus Bech:
"Tværtimod var konklusionen, at Shipcrafts sikkerhedsforanstaltninger oversteg de lovpligtige krav, og at det er ubestridt, at hverken rederiet eller rederiets ledelse har medvirket til gidseltagningen eller det langstrakte forløb. Sammenholdt med det faktum, at Shipcraft har udredt løsesummen for søfolkenes frigivelse, og at vi på intet tidspunkt i det lange forhandlingsforløb har stillet spørgsmålstegn ved eller er løbet fra vores ansvar, hverken juridisk eller etisk/moralsk, er vi ikke overraskede over konklusionen, men det er naturligvis alligevel en lettelse at få sat et punktum for denne triste sag."
Politi: Omfattende sikkerhed på kapret Shipcraft-skib
Shipcraft overvejer injuriesag mod Søfartens Ledere