Redere: Danmark bør gå foran mod Vestafrikas pirater

Efter at EU har spillet bolden videre, bør Danmark være forgangsland i bekæmpelsen af pirateri ud for den vestafrikanske kyst, mener danske rederier, som sejler i piratudsatte områder.

Piratangreb ud for Vestafrika er i løbet af det seneste år blevet et større problem for den internationale skibsfart end tidligere, hvor Østafrika og især farvandet ud for Somalia har voldt skibsfarten store problemer. I indsatsen mod at bekæmpe angrebene på kontinentets vestkyst bør Danmark gå forrest med en "holistisk piratstrategi" for området, mener danske rederier, som sejler i områder plaget af pirater. Det skriver rederiforeningen efter et møde i organisationens piratkomite mandag.

Ifølge vicedirektør for Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen kan strategien eksempelvis indeholde, at internationale flådestyrker er til stede, men også en kapacitetsopbygning på land, fremgår det af en meddelelse. I sommer efterlyste piratkomiteen i den europæiske rederforening (ECSA), at en EU-ledet flåde skulle operere i Guinea Bugten, ligesom man med succes har gjort det ud for Somalias kyst. Men den anmodning blev i december afvist. I den forbindelse sagde EU-kommissær til ShippingWatch:

"Vestafrika er anderledes end Somalia, som er en dysfunktionel stat. I Vestafrika har man selvstændige stater som Nigeria og Ghana og for at oprette en international flådestyrke, der skal beskyttet handelsflåden og bekæmpe pirateri, bør initiativet komme fra disse stater," siger Siim Kallas til ShippingWatch.

Analyse: Sådan er pirateriet ved Vestafrika 

En udtalelse, der blev modtaget med skuffelse af Jan Fritz Hansen, der er formand for ECSA's piratkomite. Han understregede, at der ikke var tale om en kæmpe flåde, men måske i højere grad at EU gik forrest om at lave nogle aftaler og på den måde sikre, at vagterne ombord på skibene var gode nok.

Adenbugten fortsat usikker

Selvom pirateriet i højere grad er rykket til Vestafrika, er problemerne i Adenbugten ikke overstået, mener de danske rederier. I slutningen af 2014 udløber den nuværende piratstrategi for Østafrika, hvilket sætter en stopper for de internationale flådestyrkers tilstedeværelse. Derfor er det ifølge rederierne vigtigt at fortsætte med det høje fokus på piraterne.

"Rederierne føler sig på ingen måde trygge i Adenbugten. De tager fortsat alle tænkelige forholdsregler for at sikre skibene mod angreb, men er i sidste ende afhængige af den internationale tilstedeværelse. Derfor er det helt afgørende, at vi forlænger den nuværende strategi," siger Jan Fritz Hansen i meddelelsen.

EU siger nej til flådestyrke ved Vestafrika

Europæiske redere: EU lader os i stikken ved Vestafrika 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også