Ratestigninger på Asien-Europa giver løft på 16,8 pct

En ratestigning på 16,8 pct. svarende til 254 dollar per teu er resultatet af de rateløft som blandt andet Maersk Line har indført på Asien-Europa.
AF RITZAU FINANS

Maersk Line har umiddelbart fået hele sin ønskede ratestigning igennem på ruterne mellem Asien og Europa - vurderet ud fra rateudviklingen i denne uge. I hvert fald steg fragtraterne mellem Asien og Europa med 16,8 pct. til 1765 dollar - fra 1511 dollar - i ugen, der slutter fredag, rapporterer nyhedsbureauet Reuters. Det svarer til et løft på 254 dollar per teu.

Sammen med de øvrige containerrederier fik Maersks af slagsen også pæne ratestigninger igennem på ruterne mellem Asien og Europa i midten af december, og flere af de store har atter varslet prisstigninger på ruterne med effekt fra på mandag.

Maersk Line har søgt at løfte raterne med 250 dollar per tyvefodscontainer (teu), mens tyske Hapag-Lloyd vil hæve prisen med 500 dollar per teu fra samme dato, og franske CMA CGM vil løfte raterne med 300 dollar per teu.

Og det lover godt for rederiernes forhandlingskraft, vurderer Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

"Det giver en meget spændende indikation af, at rederne ser ud til at have fået fat i den lange ende i prisforhandlingerne, og det giver en bedre chance for at opnå et rateniveau, der kan sikre overskud for flere aktører i 2014," siger han til Ritzau Finans, men advarer om ikke allerede nu at lade champagnen flyde hos rederierne:

"Det er et marked, der har bevæget sig meget kraftigt tidligere, så jeg tager ikke bare armene i vejret og siger, at det nu kører derudaf," fastslår han.

Alt andet lige er fredagens meldinger dog ganske positive for rederierne, der længe har forsøgt at bekæmpe overkapacitet på markedet. Og også i 2014 er der ny kapacitet på vej ind i markedet i form af flere gigantiske containerskibe.

"Vi har haft nogle nedslående datapunkter for rederierne i løbet af 2013, men mod slutningen af året og så nu har vi fået nogle data, der indikerer, at der er mere forhandlingskraft, og det er ekstremt positivt for rederierne. Det giver et bedre udgangspunkt for at styre den store kapacitet, der kommer ind i markedet i 2014," siger Jacob Pedersen.

Det samlede Shanghai Containerized Freight Index, SCFI, steg med 5,6 pct. i uge, viser friske data fra Shanghai Shipping Exchange.

Indekset er dermed oppe i 1176,12 point efter at være faldet marginalt to uger i træk.

De to Mærsk-aktier er gået i plus efter nyheden fra et mindre minus inden. Omkring klokken 9.50 stiger B-aktien med 0,3 pct. til 59.600 kr., mens A-aktien stiger med 0,4 pct. til 56.600 kr.

Rateindeks stiger pænt efter varslede prisstigninger

Maersk Line varsler også rateløft til januar

Hackere kontrollerede Antwerpens containerhavn i flere år  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også