Frontline afslutter VLCC-aftale før tid

To VLCC’ere fra Frontline bliver et par år før tid trukket ud af en charteraftale med Ship Finance International Limited, og Frontline betaler en større kompensation.

Norske Frontline må i erkendelse af, at der næppe kommer nok økonomi i spotmarkedet til at holde to VLCC’ere sejlende opsige aftalen med Ship Finance International Limited.  De to VLCC’ere Front Champion og Golden Victory, der er bygget i 1998 og 1999 skal trods deres unge alder sendes til ophugning - i stedet for at gennemgå en større modernisering.

I forbindelse med kontraktopsigelsen, der træder i kraft allerede i denne måned, kompenserer Frontline Ship Finance International Limited med 90 mio. USD, hedder det i en meddelelse til børsen i Oslo.

Med opsigelsen af kontrakten tager Frontline et lille skridt i retning af at komme noget af den overkapacitet, der eksisterer i markedet til livs. I sidste måned sagde Mark Williams, researchdirektør i Braemar Seascope på Seatrade Tanker Industry Conferencen i København, at det nuværende potmarked er som følge af overkapaciteten og vigende amerikansk efterspørgsel fuldstændig ødelagt.

”Spotmarkedet er gået helt i stykker. Siden de tidlige 1980'ere, hvor olieselskaberne trådte ud af sektoren og de uafhængige ejere overtog opgaven med at sejle med råolie og raffineret olie, har skibsejerne taget risikoen i forbindelse med fragten, og især i de seneste fire år har ejerne ikke fået den nødvendige betaling for at tage den risiko,” lød det fra Mark Williams.

30 ansatte styrer verdens største tankrederi

Fredriksen-garanti for 200 mio USD i Frontline

Braemar: VLCC-spotmarkedet ligger i ruiner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også