Frontline afslutter VLCC-aftale før tid
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3002879.ece/ALTERNATES/schema-16_9/MaerskVLCC2.jpg)
Norske Frontline må i erkendelse af, at der næppe kommer nok økonomi i spotmarkedet til at holde to VLCC’ere sejlende opsige aftalen med Ship Finance International Limited. De to VLCC’ere Front Champion og Golden Victory, der er bygget i 1998 og 1999 skal trods deres unge alder sendes til ophugning - i stedet for at gennemgå en større modernisering.
I forbindelse med kontraktopsigelsen, der træder i kraft allerede i denne måned, kompenserer Frontline Ship Finance International Limited med 90 mio. USD, hedder det i en meddelelse til børsen i Oslo.
Med opsigelsen af kontrakten tager Frontline et lille skridt i retning af at komme noget af den overkapacitet, der eksisterer i markedet til livs. I sidste måned sagde Mark Williams, researchdirektør i Braemar Seascope på Seatrade Tanker Industry Conferencen i København, at det nuværende potmarked er som følge af overkapaciteten og vigende amerikansk efterspørgsel fuldstændig ødelagt.
”Spotmarkedet er gået helt i stykker. Siden de tidlige 1980'ere, hvor olieselskaberne trådte ud af sektoren og de uafhængige ejere overtog opgaven med at sejle med råolie og raffineret olie, har skibsejerne taget risikoen i forbindelse med fragten, og især i de seneste fire år har ejerne ikke fået den nødvendige betaling for at tage den risiko,” lød det fra Mark Williams.
30 ansatte styrer verdens største tankrederi
Relaterede artikler
Fredriksen-garanti for 200 mio USD i Frontline
For abonnenter
Braemar: VLCC-spotmarkedet ligger i ruiner
For abonnenter