P3 møder nu også kinesisk modstand

Den kinesiske rederiforening udtrykker bekymring for den planlagte Maersk-alliance.

I sidste uge var det amerikanerne, der gennem Federal Maritime Commission udtrykte deres bekymring for effekten af det kommende store P3-samarbejde mellem Maersk, MSC og CMA CGM, og nu er det så kinesernes tur til at være urolige for samarbejdet.

Den kinesiske rederiforening har overfor den kinesiske regering udtrykt en bekymring for at P3-samarbejdet vil kunne ødelægge containermarkedet for de kinesiske redere.

"Monopolisering og ratemanipulation i shippingmarkederne er klart forbudt, og det strider mod den globale markedsøkonomi. [...] Vi har givet udtryk for vores bekymringer til de relevante kinesiske myndigheder over de mulige negative virkninger, som P3 vil kunne medføre," udtaler næstformand i China Shipowners Association, Zhang Shouguo, til Lloyds List.

USA slår bremserne i for Maersk-alliance 

Bag de kinesiske bekymringer står helt sikkert store kinesiske containerrederier som Cosco og CSCL, der tidligere har pointeret, at de ønsker at bevare en fair konkurrence, og at de vil tage de nødvendige forholdsregler, hvis det viser sig, at vilkårene ændrer sig med lanceringen af P3-samarbejdet og deres planlagte 252 skibe, som skal sejle på ruten mellem Europa og Asien.

Ser på andres reaktioner

I udtalelserne fra rederiforeningens næstformand hedder det også, at man fremadrettet vil lytte til medlemmernes meninger, og holde skarpt øje med hvordan myndighederne i andre dele af verden behandler P3-ansøgningerne.

P3-samarbejdet har i de seneste uger været genstand for ret meget opmærksomhed fra især amerikansk hold, hvor man blandt andet er bange for at kapaciteten ind og ud af USA vil ændre sig markant, ligesom P3-parternes fremgangsmåde har fået kritik for at være for aggressiv. Mandag var det så P3s CEO, Lars Mikael Jensen, der var omdrejningspunktet i en analyse fra Alphaliner, der vurderer, at hans tilknytning til Maersk kan være problematisk for uafhængigheden og neutraliteten de tre selskaber imellem.

Maersk-chef kan skabe tvivl om neutralitet i P3 

Indtil videre har den største af de tre i P3-samarbejdet, Maersk Line, afvist, at der skulle være noget at udsætte på det operationelle samarbejde, og Lars Mikael Jensen afviste tidligt på ugen, at han på nogen måde skulle være inhabil i rollen som øverste chef for samarbejdet.

Presset rederiforening

Den kinesiske rederiforening har for ganske nyligt lidt et andet stort nederlag i forbindelse med at de store VLOC-tørlastskibe, fra selskaber som Vale, der nu endelig får adgang til de store kinesiske havne.

Foto: Vale
Foto: Vale

Siden januar 2012 har det efter protester fra blandt andet den kinesiske rederiforening ikke været lovligt for de såkaldte Valemax-skibe med en kapacitet på op til 400.000 dwt at lægge til i kinesiske havne.

Vale lander endelig stor kinesisk aftale 

Forleden afstedkom tøbruddet i den ellers protektionistiske kinesiske politik, at brasilianske Vale kunne underskrive en aftale på 500 mio. USD med det kinesiske selskab Shandong Shipping om driften og sejladsen af fire VLOC'ere

P3-chef afviser inhabilitet

EU siger ja tak til USAs invitation til P3-topmøde

EU i svær balancegang i svar til USA om P3 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også