Kritik af Canadas arktiske indsats

Den canadiske regering har en strategisk plan for sejlads i Arktis, men der mangler i stor stil handling bag ordene, lyder kritikken.

For nylig gennemførte Nordic Bulk Carriers som de første en sejlads gennem Nordvestpassagen fra Finland til Canada. Og dem skulle der gerne bliver flere af, mener den canadiske regering, der har store planer for sejladsen i de arktiske farvande. Men regeringen gør langt fra nok og forbliver ved snakken, mener Michael Byers, der har skrevet en bog om international politik og Arktis og undersøger international politik på British Columbia.

"Det er ret ironisk, for regeringen taler om det, men de har ingenting gjort for at støtte shipping i regionen," siger han til Bloomberg.

Pointen bliver understreget af landets eksisterende flåde af isbrydere, der i dag består af to skibe, som kan gennemføre den 1.450 kilometer lange tur, samt fire mellemstore skibe. Alle gamle med dårlige resultater og ikke designet til at assistere kommerciel skibsfart i området, mener Meyers og peger videre på, at Canada bør gøre det samme som Rusland, som ifølge Michael Meyers er i gang med at opgradere sin flåde af isbrydere.

Dansk skib ude af Nordvestpassagen 

I stedet har regeringen store forventninger til, at det varmere klima vil hjælpe med at fjerne isen på Nordvestpassagen, så landet kan gøre krav på sin ret til søvejen.

Flere russiske isbrydere

Netop spørgsmålet om isbrydere blev også taget op på et møde mellem danske og russiske myndigheder og interessenter for nylig. Også på Nordøstpassagen er der nemlig behov for flere isbrydere, hvis ruten skal være i stand til at tiltrække endnu flere rederier, fortalte Mads Boye Petersen, COO i Nordic Bulk Carriers, der har haft kommerciel sejlads på ruten i fire år til ShippingWatch efter mødet:

"Der er ikke nok isbrydere, der kan assistere, når skibene kommer. Der er blevet talt meget om september måned, hvor der er meget lidt is, men hvis man vil have noget forretning ud af det, så skal man også kunne sejle der før og efter det, og der har vi brug for isbryderne," sagde han.

"Min fornemmelse er, at der er en forståelse fra de russiske myndigheders side om, at der skal investeres, hvis de vil have mere aktivitet i området. Så det er vi selvfølgelige tilfredse med."

Sejlads i Arktis skal styrkes

Medie: Canada kan tabe slaget om Arktis 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også