Rapport frikender Shipcraft efter kapring

Shipcraft gjorde, hvad det kunne, for at forhindre kapringen af skibet Leopard i 2011, konkluderer Den Maritime Havarikommission i en rapport om forløbet.

Shipcraft kunne ikke have gjort særlig meget anderledes forud for kapringen af skibet Leopard tilbage i 2011, hvor seks søfolk efterfølgende blev holdt som gidsler af somaliske pirater i 839 dage. Det konkluderer Den Maritime Havarikommission i sin rapport om forløbet, der netop er blevet publiceret. Her kigger kommissionen på de søsikkerhedsmæssige omstændigheder op til kapringen og konstaterer blandt andet:

"Rederiet, operatøren og skibets skiftende besætninger havde over en årrække iværksat en række foranstaltninger, der imødekom de senere internationale anbefalinger. Disse foranstaltninger hindrede dog ikke piraterne i at komme om bord."

I forbindelse med kapringen er der blandt andet blevet stillet spørgsmålstegn ved, at skibets ubevæbnede vagter blev sat af i havnebyen Salalah i Oman et døgn før, kapringen fandt sted. Men Den Maritime Havarikommission understreger i rapporten, at det er usikkert, hvorvidt vagter kunne have gjort en forskel mod angrebet. Samtidig var de internationale retningslinjerne for skibe, der sejler i piratområder, ikke klare men lod det være op til et skøn fra rederierne selv.

"BMP3 frarådede brugen af bevæbnede vagter. På overfaldstidsounktet var der i henhold til dansk praksis meget begrænset adgang til at få tilladelse til at bruge private bevæbnede vagter om bord på danske handelsskibe," skriver kommissionen.

Søfartens Ledere: Styrket mistanke om Shipcraft-passivitet 

Havarikommissionen peger dog på, at nogle af de iværksatte foranstaltninger mod pirater kan have haft en uhensigtsmæssig indflydelse på klargøring og anvendelse af skibets redningsudstyr. Her peger man bl.a. på den pigtråd, der var monteret om skibet. Og det er en vigtig pointe, mener Danmarks Rederiforening:

”Det er nødvendigt og vigtigt, at handelsskibe sikrer sig bedst muligt mod piratangreb, der fortsat er en reel trussel ud for såvel Øst- som Vestafrika. Men piratsikringen må selvsagt ikke ske uden hensyntagen til skibets generelle sikkerhed i forbindelse med brand og havari,” siger chefkonsulent i Danmarks Rederiforening Morten Glamsø i en meddelelse.

Foreningen noterer sig, at Havarikommissionen ikke tager stilling til rederiets efterfølgende håndtering af den langstrakte sag med de seks tilfangetagne søfolk.

Shipcraft tager til genmæle mod rederiforening

Shipcraft-sag udløser ny granskning af regler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også