Storbank største aktionær i kriserederi
![Foto: Hempel](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3006301.ece/ALTERNATES/schema-16_9/_MG_3881.jpg)
Der er ophørsudsalg i det konkursbegærede tørlastrederi, STX Pan Ocean, og ejerne, STX Group, forsøger ihærdigt at slippe ud af krisen. Det tyder på at gå efter planen, og efter store aktiesalg i løbet af torsdag og fredag i sidste uge er den koreanske bank Korea Development Bank (KDB) nu største aktionær i rederiet.
Torsdag sidste uge solgte STX gruppen 8,27 mio. aktier til 12,7 mia. sydkoreanske won, godt 11,95 mio. USD, og fredag røg endnu 5,6 mio. aktier for 9,1 mia. sydkoreanske won. Det viser en fondsbørsmeddelelse ifølge Tradewinds. Aktiesalgene har således reduceret STX gruppens aktionærpost i rederiet fra 10 pct. til 3,55 pct., skriver Tradewinds. I dag har storbanken KDB en aktiepost på 14,99 pct., mens lidt over 8,5 pct. af aktierne er ejet af søsterselskaber som STX Offshore and Shipbuilding og STX Engine.
Kriseramt STX taber kostbar retssag
Andre forhold er også taget i brug for at sænke det økonomiske uvejr for rederiet, og STX Pan Ocean annullerede for nylig en del af en stor aftale indgået i 2010. Aftalen lyder nu på 800 mio. USD, men var oprindeligt en mia. USD værd og lød på et uvist antal nye kamsarmax-skibe og 20 open-hatch tørlastskibe.
Lauritzen ramt af STX-krise
I januar 2013 opererede rederiet en containerflåde på 22 skibe i et intra-asiatisk netværk, og STX Pan Ocean har foreløbig bevaret to short-sea services, selvom det gik i betalingsstandsning i juni. Alle længere ruter blev suspenderet i sommer. Til gengæld har rederiet bevaret en række slots på en række short-sea services, der dækker Korea, Japan og det nordlige Kina. Rederiet forsøger imidlertid at sælge flere af dets skibe, men ifølge en analyse fra Alphaliner i september er det foreløbig kun lykkedes at sælge et enkelt skib - det 1.815 teu STX Hong Kong, der blev leveret til rederiet i maj 2013 fra Guangzhou Wenchong, og som siden er solgt til det Klaus Nyborg-ledede Ipsa Capital for en pris på 17,8 mio. USD.
Danske Lauritzen er en af dem, der er blevet ramt af nedturen og betalingsstandsningen i det koreanske rederi. Lauritzen havde nemlig to capesize tørlastskibe på langtidskontrakter i STX Pan Ocean, og de blev på grund af betalingsstandsningen leveret for tidligt tilbage til Lauritzen, hvilket også spiller ind på den markante nedjustering til forventningerne til 2013, som det danske rederi meldte ud i midten af august. For hele 2013 forventer Lauritzen nu et underskud på mellem 310 og 340 mio. USD.
Relaterede artikler
Udsalg i koreanske STX men kun ét skib solgt
For abonnenter