Kunder efterlyser større containere
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4885818.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Maersk%2520Reefer%2520Container%2520-%2520017.jpg)
Afskibere efterspørger i stigende omfang 40 fods såkaldte high-cube (HC) containere, og de vil i slutningen af 2013 og for første gang nogensinde udgøre over halvdelen af alle containere i den globale flåde, skriver Drewry mandag i Container Insight Weekly.
Og kundernes stærkt stigende interesse for disse HC-containere, der er 13 procent større end almindelige 40 fods bokse, er i ifølge Drewry fuldt forståelig, fordi der kan fyldes ekstra varer ind i dem for meget lidt eller slet ingen ekstra omkostning for afskiberne.
Antallet af HC-containere i flåden, og som i meget stor udstrækning anvendes af reefer-afskibere, steg med otte procent i 2012, mens andelen af 20 fods containere fortsat er konstant på omkring 33 procent.
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/68FrVY6mV4UTRPXRKH7hr1Y_1wwP5dEeS_vexrjdJ58/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle4708570.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fabout_gallery_cornelius-1_gallery.jpg)
Maersk Line har for nylig ombygget en række skibe i den såkaldte S-klasse, hvor broen er blevet hævet, hvilket angiveligt har forøget skibenes kapacitet fra 8.400 til 9.500 teu. Derudover skal ombygningen også gøre det muligt at fragte flere af de høje containere, uden det går ud over effektiviteten og udnyttelsen af pladsen ombord.
Ifølge Drewry vil anvendelse af de traditionelle 40 fods containere fortsætte med at falde over de næste 10 år. Den udvikling vil samtidig øge behovet for flere skibe, der kan håndtere de store containere.
Maersk Line ombygger skibe til flere containere
Afskibere kræver EU-granskning af Maersk-alliance
Afskibere: Ringe service og lange transittider