IMO: Nordøst-passagen den vigtigste arktiske rute

De kommende fem år vil Nordøstpassagen være den vigtigste sejlrute for navigation og passage, siger IMO's generalsekretær Koji Sekimizu.

IMO's generalsekretær Koji Sekimizu har store forventninger til Nordøstpassagen og går imod opfattelsen om, at der vil gå mange år før arktisk sejllads bliver mainstream."

"Som jeg ser det, vil Nordøstpassagen i løbet af de fem kommende år være den vigtigste sejlrute inden for navigation og passage i Arktis," sagde han ifølge i et interview med russiske IAA PortNews under et besøg i landet.

Generalsekretæren peger på, at ruten om sommeren er isfri på stort set hele ruten på nær 10 pct., hvilket indikerer, at et stort antal skibe allerede i dag kan bruge passagen.

"Hvis vi sikrer support fra isbrydere, så vil ikke kun skibe med mineraler og olie fra Rusland til asiatiske lande stige, men også trafikken fra Asien til Europa," sagde han og pegede samtidig på, at den nye polarkode vil træde i kraft i 2016 eller begyndelsen af 2017.

Anderledes med Nordvestpassagen

Trods den nye polarkode vil der dog ifølge Koji Sekimizu stadig gå noget tid, før Canadas nordvestpassage kommer på højde med Nordøstpassagen. Det skyldes blandt andet den canadiske regulering af kysten langs landet, samt mængden af is, der gør det vanskeligt at navigere selv i sommertiden.

Analytiker sår tvivl om arktiske ruter 

Alligevel lykkedes det for nylig for første gang nogensinde et handelsskib at benytte Nordvestpassagen som transitpassage. Danske Nordic Bulk Carriers stod for en transport af kul fra Canada til Finland. Nordvestpassagen gennem Arktis er kortere end den traditionelle rute gennem Panamakanalen og har derfor potentialet til at skabe væsentlige besparelser i både tid, brændstof og CO2-udledning.

”Nordvestpassagen forkorter turen med omkring 1.000 sømil. Det betyder en reduktion i brændstofforbrug og transporttid – og en lavere CO2-udledning. Alene besparelsen i brændstof vil være i nærheden af USD 80.000,” forklarerde direktør Christian Bonfils, da rejsen var i gang.

Det skal dog ikke ses som en erstatning for de andre ruter, understregede han i et interview med ShippingWatch. Og Bonfils er dog også langt mindre optimistisk end IMO, når det kommer til Nordøstpassagen:

"Vi plejer at sige om Nordøstpassagen, at det ikke bliver den nye Suez-kanal, og det gør det her heller ikke," sagde Christian Bonfils om Nordvestpassagen.

Maersk-CEO: Lange udsigter til containersejlads i Arktis

Præsident Putin putter penge i Nordøstpassagen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også