ShippingWatch

Præsident Putin putter penge i Nordøstpassagen

Fragtmængden er steget med 19 pct. det seneste år, og den russiske præsident Vladimir Putin vil have endnu flere skibe til at sejle nord om Rusland. Der afsættes 1,48 mia. USD til nyt projekt i området.

Den russiske præsident Vladimir Putin tror fuldt ud på mulighederne i Nordøstpassagen, der i det forgangne år har oplevet en vækst i godsmængden på 19 procent. Han og den russiske regering har netop afsat 1,48 mia. USD til udbygningen af havnen i Sabetta i bugten Ob i det nordlige Rusland.

Her vil man, som ShippingWatch skrev for et par uger siden, sammen med blandt andet kinesiske investorer på sigt opføre faciliteter, der kan håndtere store LNG-tankskibe. Man forventer, at LNG-anlægget vil være i drift i 2016 og have en kapacitet på 16,5 mio. ton om året. 

Det afsatte beløb på 1,48 mia. USD skal i første omgang bruges til at udgrave havneområdet og etablere havnearealer, som skal danne grobund for den vækst, som forudsiges at komme i området.

Nordic Bulk Carriers sparer 80.000 USD på arktisk rute 

”Dette vil gøre det muligt for private investorer at begynde byggeriet af havneterminaler fra 2014,” sagde Putin i en tale i forgårs i byen Salekhard i det nordlige Rusland. Han fremhævede over for de fremmødte ministre og embedsfolk nødvendighedeni, at udviklingen af infrastrukturen i havneanlægget kommer til at bygge på de mest avancerede teknologier, der kan fungere i tundraen og som samtidig ikke koster alt for meget.

Fra 2011 til 2012 steg de samlede fragtmængder i Nordøstpassagen med 53 procent til 1,26 mio. ton, og i år fragtes der 1,5 mio. ton igennem området. I 2015 forventer man, at der i alt vil blive sejlet 4 mio. ton gods gennem den 3.000 sømil lange passage, og Sabetta-havnen skal fungere som den store hub i området.

Læs hele Putins tale om Sabetta-projektet og udsigterne for Nordøstpassagen her.

Rusland skal investere 195 mia. USD i nye skibe

Rusland opruster på Nordøstpassagen

Nu tager Kina hul på Nordøstpassagen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs