Nye handelsmønstre vil booste VLCCere

Kinesernes appetit på biler og Kinas stigende import af olie fra Vestafrika vil booste raterne for de i øjeblikket hårdt lidende supertankere. 

Nye handelsmønstre og kinesernes voksende begejstring for biler vil på sigt presse priserne i vejret for supertankere og gøre det profitabelt for ejerne af disse Very Large Crude Carriers, VLCC'ere, der får længere afstande at sejle.

Det vurderer flere mæglere og skibsredere over for nyhedsbureauet Reuters.

Spotraterne for en 300.000 dwt VLCC'er ligger i øjeblikket på omkring 10.000 USD om dagen, og det er ifølge Drewry ikke nok til at dække driftsomkostningerne til mandskab, vedligeholdelse, forsikring m.m., der i gennemsnit ligger på ca. 12.300 USD om dagen.

Bimco: 25 nye VLCCere leveret i 2013 

Ifølge Nicolai Hansteen, senior shippinganalytiker i Pareto Securities, er der store strukturelle ændringer på vej og længere transporter med råolie. Det vil betyde, at flere VLCC'ere vil fragte mere olie fra Vestafrika og Caribien til Kina og resten af Asien.

Mens Kina har øget sin import af olie fra Vestafrika de seneste måneder, bliver skiftet i handelsmønstrer den store historie i 2014, mener Henry Curra, head of research i mæglerfirmaet ACM Shipping i Singapore.

Selv om den libyske olieeksport vender tilbage og Irak afslutter vedligeholdelsesprogrammer er Nigeria formentlig allerede på agt efter asiatiske kunder, der skal erstatte den mistede europæiske efterspørgsel efter vedsafrikansk olie.

Peter Sand, chefanalytiker i Bimco, siger til Reuters, at den kinesiske trend med at shoppe rundt for at undgå afhængighed at få leverandører er kommet for at blive.

Distancen og transittiden fra Venezuela til Kina, 13.000 sømil, er det dobbelte af afstanden og sejltiden fra Mellemøsten til Kina.

Kinas olieimport forventes at sige til 7,9 mio. tønder olie i 2018 fra 5,6 mio. i 2012 ifølge tal fra det internationale energiagentur.

Euronav kæmper stadig i fyldt tankmarked 

Platou: Opsving i shipping ligger lige om hjørnet 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også