Reuters: Asien-Europa falder kraftigt

Containerraterne på Asien-Europa falder kraftigt i denne uge med 11,8 procent. Det er niende uge i træk, og de planlagte rateforhøjelser kunne ikke være mere nødvendige, siger Sydbank.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF RITZAU FINANS

Den vigtige handelsstreng Asien-Europa er ikke inde i den bedste periode. I denne uge faldt spotraterne for containere således med 11,8 pct. Det svarer til et fald på 90 USD til 675 USD, oplyser en kilde, der har adgang til data fra Shanghai Containerized Freight Index, til Reuters.

Det er niende uge i streg, at raterne falder. De er nu under halvdelen af gennemsnittet fra 2012 på 1.379 USD per teu. Det samlede SCFI-indeks faldt 4,5 pct. til 894,41.

Ex-Bimco-chef: Lad redere diktere rater 

"Nyt skidt datapunkt for rederierne, der igen understreger de brutale markedsvilkår. Rateforhøjelserne den 1. november bliver mere og mere nødvendige som ugerne går," skriver shippinganalytiker Jacob Pedersen i en kommentar til Reuters Finans.

Containerrederierne har i flere år døjet med overkapacitet på ruterne fra Asien til Europa, hvor svag efterspørgsel ikke har kunne følge med udbuddet. Det har i flere omgange sendt rederierne ud i voldsomme priskrige for at fastholde markedsandele. Disse har af flere omgange udløst store tab i branchen.

Modsvaret har været markante varslede ratestigninger. Endnu en er på vej den 1. november, hvor Maersk Line og flere konkurrenter har varslet ratestigninger på 900-1000 dollar per tyvefodscontainer.

På sin kapitalmarkedsdag sidst i september fortalte Maersk Line, at man vil forsvare sin globale markedsandel på 15 pct., selv om det koster på overskuddet.

"Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå," sagde direktør for Maersk Line, Søren Skou.

Samtidig fortalte Maersk Line, at man ikke er voldsomt sårbar over for udsving i spotraterne på Asien-Europa.

Spotrater stod i første halvår for 26 pct. af omsætningen i rederiet. 41 pct. af rederiets omsætning kom fra kontrakter på mindst tre måneder, mens 23 pct. var fra kontrakter på mellem en og tre måneder. De sidste 10 pct. blev hentet ind fra forsinkelsesgebyrer og andre indtægter.

"Vi har en relativt høj andel af kontrakter, hvilket var en støtte under de priskrige, vi har set i de seneste 12 måneder," sagde Søren Skou.

Den mindre eksponering mod spotmarkedet gjorde blandt andet, at Maersk Lines gennemsnitlige rate kun faldt 5 pct. fra første kvartal til andet kvartal i år under en af de mest blodige priskrige, branchen har set.

Til sammenligning faldt spotraten på fragt fra Asien til Europa med 38 pct. i samme periode ifølge tal fra SCFI-indekset.

/RITZAU FINANS

Containerrater dumper ned igen

Bimco: Hold armene nede lidt endnu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også