En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.09.2013kl. 07.13

Bimco: Miljøkrav vil kvæle mange skibsredere

Bimco-formand John Denholm kritiserede i en tale i uvante og skarpe vendinger diskussionen om bæredygtighed for at være til stor skade for redere verden over.
af JØRGEN RUDBECK

På et møde i IMO kritiserede den siddende Bimco-formand, John Denholm, at den globale shippingindustri kun sjældent møder den fortjente anerkendelse for indsatsen som økonomisk motor. Men derudover rummede hans tale også mere konkrete og mere uvante synspunkter.

Han angriber blandt andet ballastvand-konventionen for at være forsøgt implementeret før den nødvendige teknologi var på plads, og uden hensyntagen til hverken de praktiske og økonomiske udfordringer, som den giver rederne. John Denholm roser IMO for at få nedbragt hastigheden af implementeringen, men samtidig mener han ikke, at det på nogen måde giver mening, at man skal retrofitte et ældre skib. Den sidste del vil betyde at skibene kommer til ophug, før det er egentligt nødvendigt, og dermed lander regningen igen hos rederen.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

På LNG-feltet var John Denholm også ude med riven, og han hæfter sig især ved, at det ikke er muligt for rederne at leve op til de kommende svovlkrav, fordi udviklingen af scrubberteknologi glimrer ved sit fravær, og fordi det økonomisk ikke giver mening at retrofitte til LNG-sejlads. Endelig kritiserer han også, at der ikke er noget LNG-distributionsnet, og igen vil det hele være en ekstraomkostning til rederne over hele verden.

”Mens skibsejerne ikke har problemer med at støtte begrebet bæredygtighed, så er kun få ejere i stand til at løfte omkostningerne ved bæredygtighedsdagsordenen,” sagde John Denholm.

Vurdering: Gennembrud for LNG lige om hjørnet 

Som en fordrukken efterfest

John Denholm talte ikke kun om de kommende miljøkrav, men udfoldede undervejs i talen også nogle lidt uvante billeder på, hvordan han ser shippingsektoren og hvordan udbud og efterspørgsel hænger sammen i denne verden.

Han brugte et noget uvant billede, hvor han sammenlignede industrien med en fordrukken efterfest. (Frit oversat fra den engelske tale.)

Det har været en stor fest, hvor alkoholen har strømmet frit og klokken er syv om morgenen, da du ankommer til stedet. Rummet er kaos med kroppe over alt. Nogle er faldet forover i deres stole, mens andre ligger på gulvet.  I et hjørne af rummet er en gruppe af mennesker i gang med morgenmaden.

Det første der slår dig er, at blandt disse kroppe ser du en række tjenere, der ser ud som om de er hoppet med på festlighederne - det er, hvad der skete med en række banker.

En anden ting der slår dig er, at der er lidt tegn på liv blandt kroppene, og dem der viser sig i live er de nødstedte - det er de ejere, der kastede forsigtigheden ud i vinden og nød boomet til fulde

Til sidst tilslutter du dig de mennesker i hjørnet, der synes at være upåvirkede. Det er dem der drev festen fremad i aftes eller dem der forlod festen tidligt – det er de skibsredere, som solgte ud, da markederne var i fremgang. Og de mennesker der ikke var til festen – det er nye investorer i shipping.

Læs hele talen her.

Bimco: Miljø er shippings største udfordring

Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

MAN vinder kinesisk LNG-kontrakt 

Relaterede artikler:

  • Bimco: Miljø er shippings største udfordring

  • Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

    For abonnenter

  • Foto: MAN Diesel & Turbo

    MAN vinder kinesisk LNG-kontrakt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge