Bimco: Miljøkrav vil kvæle mange skibsredere

Bimco-formand John Denholm kritiserede i en tale i uvante og skarpe vendinger diskussionen om bæredygtighed for at være til stor skade for redere verden over.

På et møde i IMO kritiserede den siddende Bimco-formand, John Denholm, at den globale shippingindustri kun sjældent møder den fortjente anerkendelse for indsatsen som økonomisk motor. Men derudover rummede hans tale også mere konkrete og mere uvante synspunkter.

Han angriber blandt andet ballastvand-konventionen for at være forsøgt implementeret før den nødvendige teknologi var på plads, og uden hensyntagen til hverken de praktiske og økonomiske udfordringer, som den giver rederne. John Denholm roser IMO for at få nedbragt hastigheden af implementeringen, men samtidig mener han ikke, at det på nogen måde giver mening, at man skal retrofitte et ældre skib. Den sidste del vil betyde at skibene kommer til ophug, før det er egentligt nødvendigt, og dermed lander regningen igen hos rederen.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

På LNG-feltet var John Denholm også ude med riven, og han hæfter sig især ved, at det ikke er muligt for rederne at leve op til de kommende svovlkrav, fordi udviklingen af scrubberteknologi glimrer ved sit fravær, og fordi det økonomisk ikke giver mening at retrofitte til LNG-sejlads. Endelig kritiserer han også, at der ikke er noget LNG-distributionsnet, og igen vil det hele være en ekstraomkostning til rederne over hele verden.

”Mens skibsejerne ikke har problemer med at støtte begrebet bæredygtighed, så er kun få ejere i stand til at løfte omkostningerne ved bæredygtighedsdagsordenen,” sagde John Denholm.

Vurdering: Gennembrud for LNG lige om hjørnet 

Som en fordrukken efterfest

John Denholm talte ikke kun om de kommende miljøkrav, men udfoldede undervejs i talen også nogle lidt uvante billeder på, hvordan han ser shippingsektoren og hvordan udbud og efterspørgsel hænger sammen i denne verden.

Han brugte et noget uvant billede, hvor han sammenlignede industrien med en fordrukken efterfest. (Frit oversat fra den engelske tale.)

Det har været en stor fest, hvor alkoholen har strømmet frit og klokken er syv om morgenen, da du ankommer til stedet. Rummet er kaos med kroppe over alt. Nogle er faldet forover i deres stole, mens andre ligger på gulvet.  I et hjørne af rummet er en gruppe af mennesker i gang med morgenmaden.

Det første der slår dig er, at blandt disse kroppe ser du en række tjenere, der ser ud som om de er hoppet med på festlighederne - det er, hvad der skete med en række banker.

En anden ting der slår dig er, at der er lidt tegn på liv blandt kroppene, og dem der viser sig i live er de nødstedte - det er de ejere, der kastede forsigtigheden ud i vinden og nød boomet til fulde

Til sidst tilslutter du dig de mennesker i hjørnet, der synes at være upåvirkede. Det er dem der drev festen fremad i aftes eller dem der forlod festen tidligt – det er de skibsredere, som solgte ud, da markederne var i fremgang. Og de mennesker der ikke var til festen – det er nye investorer i shipping.

Læs hele talen her.

Bimco: Miljø er shippings største udfordring

Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

MAN vinder kinesisk LNG-kontrakt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også