Nord-syd-ruter giver størst indtjening

Maersk Lines indtjening bindes ofte op på den travle handelsrute mellem Asien og Europa, som har den højeste individuelle kapacitet og kan bære de største skibe.
AF RITZAU FINANS

Men faktisk er der mange flere penge for rederiet at hente på de såkaldte "nord-syd-ruter", som blandt andet tæller fragt til Latinamerika, Afrika og Oceanien.

"Vi er stærkt eksponeret mod nord-syd-ruterne, hvor vi har 51 pct. af kapaciteten og størstedelen af vores indtjening. Det er også her, vi ser mest vækst fremover," siger Vincent Clerc, Maersk Lines direktør for marketing og handelsruter, på Mærsk-koncernens kapitalmarkedsdag torsdag.

I mere konkrete tal har Maersk Line over de seneste 3½ år haft en EBIT-margin på 7 pct. i nord-syd-handlerne mod kun 2 pct. på de øst-vest-vendte ruter mellem Asien, Europa og USA.

Markedet for containerfragt er samtidig vokset omkring 5 pct. om året i nord-sydlig retning i samme periode, mens væksten på øst-vest har været nærmere 2 pct. ifølge Maersk Lines prognoser.

"De ruter (nord-syd, red.) har i høj grad været isoleret fra den overkapacitet, vi har haft på øst-vest-ruter," siger Vincent Clerc.

Til gengæld er de handelsruter oftere ramt af flaskehalse og andre udfordringer, man ikke ser i de mere veludviklede lande og havne i Asien, Europa og USA. Det giver Maersk Line og andre større rederier en fordel, både i form af større råderum med velvoksne flåder og i form af erfaring med nye markeder.

Vincent Clerc fremhæver også, at Maersk Line eksempelvis har haft kontorer i Afrika i mere end 25 år og har opbygget kontakter og kundeforhold, som er meget svære for rivalerne at konkurrere med.

Maersk Line: P3 skal have én fælles "reliability"

Selvsikker Smedegaard: Vi står stærkt 

Maersk tvinges til ombygning af skibe for milliarder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også