Medie: Redere bejler til Maersks mega-alliance
![Foto: Leth Suez](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5801021.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20130809_052809.jpg)
Spekulationerne om verdens største containeralliance med Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM, som fortsat afventer konkurrencermyndighedernes godkendelse, synes at tage til.
APL: Godkendelse af P3-alliancen vil bryde grænser
Ifølge South China Morning Post i Hongkong er (CSCL) interesseret i at deltage i alliancen, men ifølge avisens kilder og analytikere er sådan en konstellation næppe realistisk, og CSCLs adm. direktør Huang Xiaowen afviser, at en "ansøgning" til P3 indgår i rederiets planer.
Avisen citerer samtidig analytikere for, at de 10 nye mega carriers, som China Shipping Container Lines og rederiets partner United Arab Shipping Company (UASC) vil kunne bringe ind i samarbejdet ikke er tilstrækkeligt og kan skabe flere vanskeligheder for P3-alliancen end godt er.
I stedet synes spekulationerne begrundet i, at mindre containerrederier er optaget af, hvordan de kan konkurrere med P3-alliancen, der indleder sit samarbejde i løbet af 1. halvdel af 2014, hvis de forskellige myndigheder giver deres accept. CKYH-alliancen, der omfatter Cosco Container Lines (Coscon), K-Line, Yang Ming Marine Transport og Hanjin Shipping, og som ifølge mediespekulationer har været på udkig efter nye partnere, synes nu også have undersøgt mulighederne for en tilknytning til P3-alliancen.
P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn
Lars Mikael Jensen: Her ligger P3s udfordringer
Relaterede artikler
P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn
For abonnenter