Medie: Redere bejler til Maersks mega-alliance

Kinesiske South China Morning Post spekulerer i, at mindre rederier vil med i P3-alliancen, men analytikere vurderer det som usandsynligt.
Foto: Leth Suez
Foto: Leth Suez

Spekulationerne om verdens største containeralliance med Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM, som fortsat afventer konkurrencermyndighedernes godkendelse, synes at tage til.

APL: Godkendelse af P3-alliancen vil bryde grænser 

Ifølge South China Morning Post i Hongkong er  (CSCL) interesseret i at deltage i alliancen, men ifølge avisens kilder og analytikere er sådan en konstellation næppe realistisk, og CSCLs adm. direktør Huang Xiaowen afviser, at en "ansøgning" til P3 indgår i rederiets planer.

Avisen citerer samtidig analytikere for, at de 10 nye mega carriers, som China Shipping Container Lines og rederiets partner United Arab Shipping Company (UASC) vil kunne bringe ind i samarbejdet ikke er tilstrækkeligt og kan skabe flere vanskeligheder for P3-alliancen end godt er.

I stedet synes spekulationerne begrundet i, at mindre containerrederier er optaget af, hvordan de kan konkurrere med P3-alliancen, der indleder sit samarbejde i løbet af 1. halvdel af 2014, hvis de forskellige myndigheder giver deres accept.  CKYH-alliancen, der omfatter Cosco Container Lines (Coscon), K-Line, Yang Ming Marine Transport og Hanjin Shipping, og som ifølge mediespekulationer har været på udkig efter nye partnere, synes nu også have undersøgt mulighederne for en tilknytning til P3-alliancen.

P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn 

Lars Mikael Jensen: Her ligger P3s udfordringer 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også