Analytiker: Fordele ved økoskibe overdrives

Besparelser på brændstof og lave værftspriser er ikke et tilstrækkeligt grundlag for bestilling af nybygninger i stor skala, mener shippinganalytiker Fotis Giannakoulis fra Morgan Stanley. Han efterlyser ifølge Tradewinds mere dokumentation, der kan understøtte påstande om besparelser på helt op til 30 procent på økobygninger sammenlignet med eksisterende skibe.
Fotis Giannakoulis vurderer, at besparelser i niveauet 10-18 procent er langt mere realistisk, og at sådanne besparelser kan opnås for såvel nybygninger som for konventionelle skibe, der opgraderes.
Ny koreansk kæmpeordre på produktskibe
"Hvis man sammenligner driftsudgifterne i de sidste fire kvartaler fra Scorpio Tankers, der har en betydelig flåde af økoskibe, med andre børsnoterede selskaber, der ikke har økoskibe i deres flåde, er der ingen markante forskelle, der kan retfærdiggøre besparelser.
"Faktisk er Scorpio Tanker' daglige omkostninger per skib en smule højere i forhold til selskaber som Tsakos Energy Navigation og Navios Maritime Acquisition Corp, der ejer ældre skibe og også har større skibe i deres flåder," siger Fotis Giannakoulis, der også tvivler på, at lejere af øko-produkttankskibe er villige til at betale den ekstra præmie.
Torm slår konkurrenterne på indtjeningen
Scorpio Tankers får lånetilsagn på 429 mio. USD
Relaterede artikler:
Scorpio Tankers får lånetilsagn på 429 mio. USD
For abonnenter