Danske rederier skrumper i 2013

Danmarks Rederiforening forventer et fald i valutaindsejlingen og et fald i tonnagen i 2013. Et udtryk for tilpasning, der er sund på længere sigt, skriver vicedirektør Jan Fritz Hansen i en kronik på ShippingWatch.

Selvom dansk søfart aldrig har kontrolleret mere tonnage, end det er tilfældet i dag, er de seneste fem års dybe krise i international shipping ikke gået upåagtet hen. Ifølge et foreløbigt skøn fra Danmarks Rederiforening ser det ud til, at dansk søfart i 2013 må afgive 4. pladsen på ranglisten over verdens største søfartsnationer til Tyskland målt på størrelsen af den kontrollerede flåde.

"Vi forventer et fald på omkring fem procent i 2013 i valutaindsejlingen i forhold til sidste år, hvilket vil betyde, at den efter alt at dømme ender omkring de 185 mia. kr. for 2013. Der vil samtidig ske et fald i tonnagen på godt og vel fem procent fra de nuværende næsten 90 millioner dødvægtstons," skriver Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, i en kronik torsdag på ShippingWatch.

Danske rederier på vej mod ny indsejlingsrekord i 2012  

Han peger på, at danske redere har tilpasset sig de seneste års krise ved at skære knap så givende aktiviteter væk som en væsentlig forklaring på, at bruttotallene er under pres. Til gengæld kan tallene vise sig at være udtryk for en sund udvikling.

"I et udfordret marked som dagens, kan det sagtens være til større gavn for Danmark end for Tyskland. De tre store shippingsegmenter, container, tank og tørlast, er alle under pres, mens specialfart, især i Danmark, udvikler sig langt mere positivt. Dansk søfarts position er grundlæggende ikke til at rokke," skriver Jan Fritz Hansen.

Læs hele kronikken her:

Tilpasning nødvendig og sund 

 

Rederne: Flere fremmede skibe bør drives fra Danmark 

Indchartrede skibe giver rekordstor valutaindsejling  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også