ShippingWatch

Tilpasning nødvendig og sund

Dansk skibsfart ser ud til at falde fra fjerde- til femtepladsen på listen over verdens største søfartsnationer. Den udvikling kan dog vise sig at være sund, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

Efter godt fem års international krise og med de første halvårstal for 2013 på bordet kan man foretage nogle forsigtige første observationer. Hvor står dansk skibsfart lige præcis nu.

Skibsfarten er fortsat langt det største danske eksporterhverv, og Danmark rangerer blandt de fem største søfartsnationer i verden med en samlet markedsandel på omkring 10 pct. Rederierne er fortsat rygraden i Det Blå Danmark, og regeringen har lagt en udmærket strategi for yderligere udvikling af erhvervet.

Positionen er grundlæggende ikke til at rokke.

Når man alligevel må pege på tilpasning som en central faktor, så er det fordi vores bruttotal er lidt under pres. Det er såmænd slet ikke unaturligt, når knap så givende aktiviteter skæres væk, og det vil under alle omstændigheder kunne pege mod sundere bundlinjer i virksomhederne.

Med en fortsat rekordhøj tonnage kontrolleret af danske rederier, lidt over 6 procent af dødvægtstonnagen (lasteevnen) i verden, så står vi godt forberedt til at tage vores del af kagen, når næste opsving kommer.

 

Hvad er det så for en tilpasning, jeg taler om? Vi forventer et fald på omkring 5 procent i valutaindsejlingen i forhold til sidste år, hvilket vil betyde, at den efter alt at dømme ender omkring de 185 mia. kr. for 2013. Der vil samtidig ske et fald i tonnagen på godt og vel 5 procent fra de nuværende næsten 90 millioner dødvægtstons. Det ser som konsekvens ud til, at vi her i efterårets opgørelse må afgive vores fjerdeplads på ranglisten over verdens største søfartsnationer til tyskerne målt på størrelsen af den kontrollerede flåde.

I et udfordret marked som dagens, kan det dog sagtens være til større gavn for os end for dem.

Alle under pres

De tre store shippingsegmenter er alle under pres; containerfarten er ratemæssigt på det jævne, mens tankfart og bulkfart er endnu mere pressede.

Til gengæld udvikler det sidste segment, specialfart, sig langt mere positivt, specielt i Danmark. Blot serviceringen på søsiden af offshore-installationer og vindmøller involverer i dag 20-25 rederier, en årlig omsætning der snart vil nærme sig 5 mia. kr. og en dansk beskæftigelse på anslået 5.000 personer. En sektor i stærk vækst og med et enormt potentiale, og som vil få endnu større fokus de kommende år. I Det Blå Danmark sætter vi fokus på netop vækstpotentiale inden for offshore ved et konferencearrangement den 9. oktober i Esbjerg.

Tilpasning ja, men med måde og uden at give køb på de store danske ambitioner på søfartsområdet. Så når vi formentlig vil se nedadgående meldinger og lidt kedelig statistik i resten af 2013, så er det altså i høj grad på bruttotallene og derfor ikke nødvendigvis så usundt endda.

På positivsiden kan det desuden nævnes, at handelsflåden under dansk flag ser ud til at stige fra en 18.- til en 17.-plads i det internationale flagstatshieraki.

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs