Danske rederier på vej mod ny indsejlingsrekord i 2012

Danske rederier forventes at nå en samlet valutaindsejling på 192 mia. kroner i 2012. Det viser en ny prognose fra Danmarks Rederiforening. Tallene viser også, at forklaringen på et nyt rekordår for danske rederiers eksport er en massiv tilgang af tonnage de sidste to år. 

Dansk shipping er på vej mod sit hidtil bedste år nogensinde målt i valutaindsejling. Nye tal fra Danmarks Rederiforening viser, at rederierne i 2012 forventes at nå en samlet valutaindsejling på 192 mia. kroner i forhold til rekordåret i 2008 på 190 mia. kroner. Dermed bliver 2012 et all time high, og dansk søfart synes således på ny at cementere sin position som Danmarks største enkeltstående eksporterhverv på et tidspunkt, hvor verdensøkonomien og ikke mindst global shipping samlet set fortsat er i krise.

Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, pointerer, at der er tale om et estimat på baggrund af rederiernes indberetninger efter de første seks måneder i år, en forventet vækst i verdenshandlen på ca. fem procent for hele året og en stigende dollarkurs.

Voldsom tonnage-vækst

Forklaringen på det meget høje niveau for rederiernes eksport skyldes hovedsagelig tilgangen af betydelig tonnage på mellem 20-30 procent i løbet af få år, som rederierne opererer. Typisk i form af indchartret tonnage og pools i primært tankskibsegmentet.

"Fremadrettet ser det naturligvis meget positivt ud, men tallene er også et udtryk for, at der skal løbes meget stærkt derude og arbejdes hårdt  i et marked, der er præget af voldsom overkapacitet i stort set alle segmenter og som afspejles i de lave fragtrater. I forhold til den meget store og voksende tonnage, vi driver, burde tallet alt andet lige være væsentlig højere. Men det handler primært om at være klar, når vi får mere ligevægt i markedet mellem udbud og efterspørgsel. Så er det en stor fordel at råde over en betydelig tonnage for at være med i den opgang, der kommer," siger Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.

Dansk shipping havde sit hidtil bedste år i 2008, efter næsten 10 gyldne år, med en valutaindsejling på 190 mia. kroner. Året efter dykkede søfartens eksport til 140 mia. kroner, da den globale krise for alvor slog igennem og lidt forsinket ramte fragtmarkederne. I 2010 udgjorde valutaindsejlingen 176 mia. kroner og i 2011 183 milliarder.

Når markedet vender

Dansk opereret tonnage udgjorde 55 mio. dwt i 2008, det samme i 2009, 58 mio. dwt i 2010, hvorefter det stiger voldsomt i 2011 til i alt 70 mio. dwt. Prognosen fra Danmarks Rederiforening for 2012 vurderer, at den samlede dansk-operede tonnage i 2012 vil udgøre 85 mio. dwt.

"I shipping taler man jo traditionelt om, at når man skal igennem nogle kriser, gælder det om at være så godt rustet som muligt, når man kommer ud på den anden side. Har man måtte save sig selv for meget ned, får man ikke særlig meget ud af opgangen, fordi man i så fald skal ud at indleje skibe i et dyrt marked," siger Jan Fritz Hansen.

Valutaindsejling i 2011 overrasker positivt

Den danske handelsflåde større end forventet 

Maersk Line bekræfter stor charteraftale 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også