Avis: Nicaragua giver koncession til kanal-byggeri

Ifølge den britiske avis The Guardian har Nicaragua nu fundet det selskab, der skal stå for byggeriet af alternativet til Panama-Kanalen. Selskabet har fået en koncession på 100 år.
Foto: Hamburg Süd
Foto: Hamburg Süd

Nicaragua har givet et kinesisk selskab en 100 år lang bevilling til at bygge et alternativ til Panama-kanalen, skriver den britiske avis The Guardian.

Navnet på det kinesiske selskab samt andre detaljer er endnu ikke offentliggjort, men oppositionspolitikeren Luis Callejas udtaler, at regeringen er klar til at udstede en bevilling til den kinesiske operatør, der løber over 100 år.  

Nicaraguas nationalforsamling skal på fredag behandle to lovforslag i forbindelse med projektet, inklusive en plan for at foretage en miljøvurdering af projektets konsekvenser.

Landets præsident, Daniel Ortega, udtalte for nylig, at den nye kanal vil løbe igennem Lake Nicaragua.

Den nye sørute er udset til at være et alternativ med øget kapacitet til den 99-år gamle Panama-kanal, der er i gang med at blive udvidet for 5,2 mia. USD.

Nicaraguas regering udtalte sidste år, at den nye kanal skal have kapacitet til at servicere de nye megaskibe på op til 250.000 ton. Det er mere end dobbelt så meget som Panama-kanalen vil kunne rumme efter dens udvidelse.

Ifølge et lovforslag afleveret til landets kongres sidste år, vil Nicaraguas nye kanal være 22 meter dyb og 286 kilometer lang - på alle måder større end både Panama og Suez., skriver The Guardian.

Entreprenør: Byggeri af Panama-konkurrent begynder i 2014

Obama: Gør plads til de store skibe

Panamakanalen overvejer endnu en sluse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også