Her er verdens rigeste shippingfamilier
Shippingindustrien har skabt store familieformuer verden over og A.P. Møller - Mærsk-familien er langt fra den eneste, hvor grundlaget for pengetanke i milliardklassen er skabt på ejerskab og drift af containerskibe, havne og anden shippingrelateret virksomhed.
Analysehuset Alphaliner bringer tirsdag en omfattende liste over de største familieformuer i shipping med A.P. Møller - Mærsk og familiefonden på en 2. plads blandt i alt 21 familier, Liner Shipping Billionaires 2013.
![Foto: Mik Eskestad](https://photos.watchmedier.dk/LYKqWDj8bvBGj8mX9bqZzzMWcIfDCayiRZUMv9PpyvE/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle4294915.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F6033473%2520-%252020_04_2006%2520-%2520M%25C3%25A6rsk%2520Mc-Kinney%2520M%25C3%25B8ller%2520-%2520ESKESTAD%2520MIK.jpg)
Listen opgør Mærsk-formuen til netto 21 mia. USD eller 10 mia. USD mindre end familien bag verdens største terminaloperatør, Li Ka Shing, der kontrollerer Hutchison Whampoa, som gennem Hutchison Port Holdings driver 52 terminaler i 26 lande, ligesom familien har store interesser i ejendomme, telekommunikation og detailhandel.
Nummer fem på listen er den norsk fødte skibsreder John Fredriksen, der har cypriotisk pas. Han har en nettoformue på 11,5 mia. USD, og han har også interesser i containershipping gennem det New York noterede Ship Finance International (SFI) og gennem rejsekoncernen TUI AG, der er storaktionær i Hapag-Lloyd. Det er dog primært andre segmenter som tank og offshore, der udgør Fredrikens største forretninger.
Andre familier på listen er bl.a. Oetker-familien, der ejer Hamburg Süd, Klaus Michael Kuehne, der ejer 53 procent af Kuehne & Nagel og italienske Gianluigi Aponte, der ejer verdens 2. største containerrederi, schweiziske MSC.
Fransk storreder vil børsnoteres i 2014
Trods finansielle problemer er Jacques Saadé, der kontrollerer franske CMA CGM, fortsat på top 20 over de største shippingformuer, selv om Saadé har været tvunget til at sælge ud af terminalaktiviteter for at nedbringe koncernens gæld.
Alphaliner konstaterer i analysen, at terminaloperatører generelt har fastholdt værdien af deres formuer, mens de fleste skibsrederfamilier har set deres formuer falde. Dog ikke så meget som andre rederier.
Alphaliner: Liner shipping billionaires 2013
Li Ka Shing & family 31.0 mia USD, Hong Kong
2 A.P. Møller family & foundations 21.0 mia USD Denmark
3 Iris Fontbona & Luksic family 17.4 mia USD Chile
4 Robert Kuok 12.5 mia. USD Malaysia
5 John Fredriksen 11.5 mia USD Cyprus
6 Oetker family 9.2 mia. USD Germany
7 Klaus-Michael Kuhne 9.0 mia USD Germany
8 Gianluigi Aponte & family 8.0 mia. USD Switzerland
9 Idan Ofer 6.5 mia. USD Israel
10 Eyal Ofer 6.0 mia. USD Israel
11 Dennis Washington 5.2 mia. USD United States
12 Enrique Razon, Jr. 4.5 mia. USD Philippines
13 Gautam Adani 3.1 mia. USD India
14 Yildirim family 2.9 mia. USD Turkey
15 Syed Mokhtar Al-Bukhary 2.8 mia. USD Malaysia
16 C.C. Tung & family 2.6 mia. USD Hong Kong
17 Jacques Saadé & family 1.8 mia. USD France
18 Döhle family 1.7 mia. USD Germany
19 Chang Yung Fa & family 1.5 mia. USD Taiwan
20 George M. Logothetis & family 1.0 mia. USD Greece
21 Chen Chao Chuan & family 1.0 mia. USD Taiwan
Kilde: Alphaliner
Mærsk-familien navngiver det første Triple-E gigantskib
Mærsks Almenfond putter 10 mia kr i pengetanken
Et år uden Mærsk: Skibet holder kursen
Relaterede artikler
Mærsks Almenfond putter 10 mia kr i pengetanken
For abonnenter
Et år uden Mærsk: Skibet holder kursen
For abonnenter