ShippingWatch

Medie: Costa Concordia udgift lander på 3,5 mia kr

I næste måned regner selskabet, der skal få Costa Concordia op på ret køl igen med at gøre et forsøg. Den komplekse operation anslås at komme til at koste redere og forsikringsselskaber 3,5 mia. kroner.

September bliver måneden, hvor den sydafrikanske ingeniør, Nick Sloane fra Sloane Marine, og hans 500 mand store hold endelig vil sætte gang i et stort anlagt forsøg på at rejse Costa Concordia fra sit liggende leje ved øen Giglio i Italien.

”Alt ved denne operation er ude af skala, og ingenting overhovedet kan sammenlignes med det her,” siger Nick Sloane ifølge Sunday Times.

Skibet skal under operationen vippes op på et fundament bygget af sække med mørtel af cement og sand og seks specialdesignede undervandsplatforme af stål, der samlet har en vægt på 30.000 tons. På den måde vil man sikre, at der ikke sker yderligere skade på skibet.

Stort efterslæb

Det er efterhånden mere end halvandet år siden, at kaptajnen på Costa Concordia påsejlede skærene ved den italienske klippeø Giglio. Et forlis, der kostede 32 mennesker livet.

Siden da har der været mange spekulationer om årsag og skyld, ligesom forsikringssum og ansvar har fyldt mere end det praktiske med at hæve skibet igen. Blandt andet er kaptajnen i maj blevet mødt med sigtelsen manddrab, ligesom han har mødt en del kritik for at forlade skibet, mens de 4.200 passagerer og besætningsmedlemmer stadig var ombord.

Hævningen af skibet har på nuværende tidspunkt fået et prisskilt, hvorpå der står 400 mio. britiske pund, hvilket svarer til 3,47 mia. danske kroner, men om det bliver det endelige beløb, som forsikringsselskaber og rederiet i sidste ende må have op, det er endnu uvist.

Det store økonomiske efterslæb fra forliset rammer den øvrige del af shippingbranchen, der i 2013/2014 skal betale mere i reassurancepræmie end tidligere. Tidligere på året kunne ShippingWatch fortælle, at reassurancepræmien for ”dry cargo” bliver sat op med 38 procent, mens tankskibe møder en prisstigning på 16 procent og passagerskibe bliver hele 125 procent dyrere at forsikre.

Nu begynder retssagen om Concordias forlis

 

EU-enighed om nye regler for skibsudstyr 

Bjærgning af Costa Concordia en kæmpe teknologisk bedrift

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs