En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.07.2013kl. 14.28

Analytiker: Mission i Vestafrika bliver svær

Umiddelbart bliver det svært for en vestlig flåde at operere i Vestafrika, særligt i Nigerias territorialfarvand, mener chefanalytiker Nis Leerskov Mathiesen fra Risk Intelligence.
Foto: IMO
AF KATRINE GRØNVALD RAUN OG JAKOB VESTERAGER

Hvis en vestlig flåde skal sendes til Vestafrika for at dæmme op for det stigende pirateri, bliver det ikke en nem operation, siger chefanalytiker Nis Leerskov Mathiesen fra Risk Intelligence.

"Umiddelbart vil det være meget svært for en vestlig flåde at operere her, specielt i Nigerias territorialfarvand," siger han.

Rederne: Vestafrikansk pirateri kræver internationalt fokus 

Det er ellers, hvad de europæiske redere har intentioner om, når de inden for de kommende uger vil opfordre EU og FN til at gå mere aktivt til værks i forhold til pirateriet. En koordineret flådeindsats og bevæbnede vagter ombord på skibene skal blandt andet være med til at løse problemerne med overfald og røverier. Sådanne tiltag har været med til at dæmme op for problemerne i Adenbugten.

Men Vestafrika har langt fra de samme omstændigheder som på østkysten, hvor tiltagene for at bekæmpe piraterne ud for Somalias kyst er foregået i internationalt farvand. Det kunne ifølge Nis Leerskov lade sig gøre, fordi en svag regering i Mogadishu har tilladt operationer i landets kystnære farvand og endda på landjorden.

"Der har man slet ikke samme situation i Vestafrika, hvor du trods alt har en stærkere stat, selvom den også på mange måder er dysfunktionel i Nigeria."

Måske nemmere ved mindre lande

Andre lande i Vestafrika som Togo og Benin vil måske i højere grad invitere vestlige flåder ind. Men det centrale problem udspringer fra Nigeria, understreger Nis Leerskov Mathiesen og fortæller videre, at der indtil nu ikke er nogen tegn på, at landet vil tillade hjælp fra vestlige flåder:

"De vestlige flåder vil kunne ligge til søs og selvfølgelig patruljere derude. Men dels vil det være problematisk i forhold til den nigerianske regering, og dels vil de alligevel ikke kunne gøre noget ved angrebene derude fra," siger han og peger på, at informationsdeling og et beredskab selvfølgelig altid vil kunne hjælpe.

"Men man kan ikke bare tage modellen, man har udviklet for Somalia og så flytte den til Vestafrika.”

Politikere vil bekæmpe pirater ved Vestafrika 

Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen 

Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika 

Relaterede artikler:

  • Foto: IMO

    Politikere vil bekæmpe pirater ved Vestafrika

  • Rederne: Vestafrikansk pirateri kræver internationalt fokus

  • Foto: Harry J. Storms, AP

    Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Photo: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge