CMA CGM hopper også med på nyt rateløft

Den sidste af containermarkedets tre hovedaktører, CMA CGM, er nu hoppet med på bølgen og har varslet en ratestigning fra Asien til Europa på 500 dollar per tyvefodscontainer fra 1. august.
AF RITZAU FINANS

Den sidste af containermarkedets tre hovedaktører, CMA CGM, er nu hoppet med på bølgen og har varslet en ratestigning fra Asien til Europa på 500 dollar per tyvefodscontainer fra 1. august. Ratestigningen beskrives som et højsæsonstillæg.

Dermed har verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, alle nu varslet ratestigninger på ruten fra starten af næste måned.

"Som del af vores indtjeningsgenopretningsprogram, og for fortsat at kunne tilbyde en højkvalitets og bæredygtigt service under sommerens højsæson, informerer CMA CGM hermed sine kunder om implementeringen af et højsæsontillæg på alle ruter fra Asien til Nordeuropa på 500 dollar," skriver CMA CGM i en meddelelse.

Raterne på den tunge rute fra Asien til Europa har været under voldsomt pres i en priskrig udløst af overkapacitet og sløv efterspørgselsvækst. Det sendte i foråret spotraterne på ruten ned fra omkring 1400 dollar til lige over 500 dollar.

1. juli gennemførte hovedparten af rederierne på ruten en markant ratestigning, der sendte spotraten op med 174 pct. til 1409 dollar. Siden da er raten dog faldet tilbage i 1290 dollar på to uger.

De seneste uger har en stribe containerrederier derfor varslet ratestigninger på mellem 300 og 500 dollar på ruten fra første august. Blandt rederierne, der har varslet ratestigninger, er Maersk Line, MSC, Hapag-Lloyd, Hanjin, Cosco og altså nu CMA CGM.

/RITZAU FINANS

Nyt ratefald mellem Asien og Europa 

Maersk Line varsler ratestigning

Containereksporten steg i maj 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også