ShippingWatch

CMA CGM hopper også med på nyt rateløft

Den sidste af containermarkedets tre hovedaktører, CMA CGM, er nu hoppet med på bølgen og har varslet en ratestigning fra Asien til Europa på 500 dollar per tyvefodscontainer fra 1. august.

Den sidste af containermarkedets tre hovedaktører, CMA CGM, er nu hoppet med på bølgen og har varslet en ratestigning fra Asien til Europa på 500 dollar per tyvefodscontainer fra 1. august. Ratestigningen beskrives som et højsæsonstillæg.

Dermed har verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, alle nu varslet ratestigninger på ruten fra starten af næste måned.

"Som del af vores indtjeningsgenopretningsprogram, og for fortsat at kunne tilbyde en højkvalitets og bæredygtigt service under sommerens højsæson, informerer CMA CGM hermed sine kunder om implementeringen af et højsæsontillæg på alle ruter fra Asien til Nordeuropa på 500 dollar," skriver CMA CGM i en meddelelse.

Raterne på den tunge rute fra Asien til Europa har været under voldsomt pres i en priskrig udløst af overkapacitet og sløv efterspørgselsvækst. Det sendte i foråret spotraterne på ruten ned fra omkring 1400 dollar til lige over 500 dollar.

1. juli gennemførte hovedparten af rederierne på ruten en markant ratestigning, der sendte spotraten op med 174 pct. til 1409 dollar. Siden da er raten dog faldet tilbage i 1290 dollar på to uger.

De seneste uger har en stribe containerrederier derfor varslet ratestigninger på mellem 300 og 500 dollar på ruten fra første august. Blandt rederierne, der har varslet ratestigninger, er Maersk Line, MSC, Hapag-Lloyd, Hanjin, Cosco og altså nu CMA CGM.

/RITZAU FINANS

Nyt ratefald mellem Asien og Europa 

Maersk Line varsler ratestigning

Containereksporten steg i maj 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs