Maersk Line varsler ratestigning

Maersk Line springer nu med på vognen og har varslet en ratestigning på ruterne fra Asien til Europa fra 1. august. En lang stribe konkurrenter har ligeledes varslet en ratestigning fra den dato. Ratestigningen vil være på 300 dollar per tyvefodscontainer og er dermed noget mindre end konkurrenternes. Stigningen er på både almindelige containere og reefere (kølecontainere red.)
I den seneste tid har Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Hanjin Shipping, Mitsui, MSC og Mitsui OSK Lines meldt om ratestigninger på ca. 500 dollar per tyvefodscontainer fra 1. august. Ratestigningen er varslet til blot en måned efter den seneste voldsomme ratestigning på 950 dollar, der indtrådte 1. juli.
- Vi har endnu ikke meldt noget ud, men det er en udvikling, vi følger tæt. Vi ser fortsat behov for at genetablere et rentabelt rateniveau på ruterne fra Asien til Europa, sagde pressemedarbejder i A.P. Møller-Mærsk Anders Rosendahl til Ritzau Finans tidligere tirsdag.
Ratekrig
En hård ratekrig på sejladser mellem Asien og Europa udløst af overkapacitet og en sløv efterspørgselsvækst sendte i foråret spotraterne på ruten ned fra omkring 1400 dollar midt i marts til 514 dollar i slutningen af juni ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks.
Omkring 1. juli gennemførte hovedparten af rederierne på ruten en markant ratestigning, der sendte raten op med 174 pct. til 1409 dollar. I ugen der sluttede fredag faldt raterne dog igen til 1346 dollar per teu.
- Vi er fanget i en dårlig rille med generelle ratestigninger fulgt af hurtige fald i raterne fulgt af endnu en generel ratestigning. Rederne kan ikke opnå stabilitet i markedet, med mindre de er parate til justere kapaciteten til den svage efterspørgsel og acceptere, at vi ikke længere har 8-10 pct. markedsvækst på ruten, skrev analysehuset Drewry i sin kvartalsanalyse sidste uge.
RITZAU FINANS
Containerkæmper blander sig i ratestigning
Relaterede artikler:
Containereksporten steg i maj
For abonnenter