Maersk betaler selv opgradering af indchartrede skibe

Det tager ofte kun 12 måneder at betale finansieringen for retrofit af den indchartrede flåde, siger Signe Bruun Jensen, global miljørådgiver i Maersk Group.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Maersk Line finansierer selv en opgradering af en flåde på 52 indchartrede skibe, der i øjeblikkes gennemgås, med henblik på at installere forskellige teknologier for at spare brændstof. Tilbagebetalingstiden er ofte kun 12 måneder og besparelserne er betydelige, sagde Signe Bruun Jensen, global environment advisor, i Maersk Group torsdag til Tradewinds under en konference i London.

Ifølge Signe Bruun Jensen er der flere muligheder for flåden af indchartrede skibe, og i takt med at rederiet indgår mere forpligtende aftaler med ejerne og partnerne, har der vist sig flere oplagte muligheder for retrofit, sagde hun.

På konferencen i London betegner JP Morgan Maersk Lines nye Triple-E som en af de største landvindinger i shippingindustrien overhovedet.

Triple-E-skibene er kun tre meter længere og fire meter bredere end E-klassen, Emma Maersk m.fl., men Triple-E-skibene tager 18 procent mere last og sparer yderligere 20 procent på brændstoffet, mens det udleder 50 procent mindre CO2, sagde Sokje Lee, analytiker hos JP Morgan, der hæfter sig ved, at Triple-E markerer et skifte hen imod konkurrence på omkostningsbesparelser og skibsdesign.

Stena Bulk sparer millioner på retrofit 

Maersk Line: Gode alternativer til nye økoskibe 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også