ShippingWatch

Kunderne er vendt tilbage til Torm i Asien

Efter en omfattende proces med restrukturering i Torm har kunderne igen tillid til rederiet, og det mærker man tydeligt hos Torm i Asien. Det fortæller Head of Bulk hos Torm i Asien-Stillehavsafdelingen til ShippingWatch.

Torms kontor i Singapore har stået med to udfordringer for sin tørlastdivision i de forløbne år. Den ene udfordring har som for alle andre tørlastrederier været, at markedet for bulk mildest talt har været temmelig langt nede og virkelig ustabilt. Den anden udfordring har været relateret specifikt til Torm og ændringerne i ejerskab og økonomi, der sidste år førte til en omfattende restruktureringsproces.

Det første problem er stadig et markedsvilkår, det næste er løst, fortæller Michael Bonderup, der er Head of Bulk på Torms Singaporekontor, som dækker Asien-Stilliehavsregionen.

"I forbindelse med den restrukturering, som Torm har været igennem i slutningen af sidste år, så synes jeg, det er virkelig flot og meget fint at se, at vores kunder er vendt tilbage til os. De har givet udtryk for, at de er tilfredse og glade for vores måde at lave forretning på. Det betyder, at vi kan fortsætte udviklingen og fortsætte med at udvide vores kundeportefølje. Det, synes jeg, er et flot resultat," siger han til ShippingWatch.

En større bid af kagen

Det er planen, at Torm skal få en endnu større bid af den asiatiske tørlastkage i de kommende år, og det skal ske ved hele tiden at forsøge "at videre udvikle kundeporteføljen."

"Vi vil meget gerne være godt placerede til, at når markedet vender, så har vi opbygget en kundeportefølje, der kan komme med på opsvinget," siger Michael Bonderup.

Med hensyn til den anden udfordring - selve tørlastmarkedet - er Torm også fortrøstningsfulde.

"Asien er den drivende faktor i det, der får tørlastmarkedet til at vende rundt på sigt. Vi er med på den udvikling og forventer at ting som, at Kina og Indien skal bruge store mængder kul i de kommende år, kan være med til at redde bulkrederne ud af den suppedas, vi har siddet i," siger Michael Bonderup og fortsætter:

"Jeg tror, at vi allerede nu er inde i en udvikling, som vil fortsætte fremover, og hvor der så småt er tegn på, at der kommer til at ske noget positivt. Men hvorvidt vi taler et eller fem år ude i fremtiden, tør jeg ikke spå om. Vi har en klar ide om, at efterspørgsels-siden ser fornuftig ud, men hvordan markedet udvikler sig, er stadig helt afhængig af, hvor mange nye skibe, der fortsat bliver bestilt og leveret."

Torm har været i Singapore siden 2003, og afdelingen der har nu mulighed for til bulktransport både at varetage befragtning, operation og havnekaptajnfunktion.

 

Torm ophæver ADR-program og afnoteres i USA

Torm får overskud på driften i første kvartal

Torm bevarer kontrol med fem solgte skibe 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs