Rederiforeningen angriber de danske udlændingeregler

Danmarks Rederiforening angriber de danske udlændingeregler i usædvanligt skarpe vendinger. De presser kompetente medarbejdere ud af landet og hindrer de dygtige udlændinge i at arbejde her, lyder det.
Foto: D/S Norden
Foto: D/S Norden

Danmarks Rederiforening går nu i et usædvanligt skarpt angreb i rette med de danske udlændingeregler, som Rederiforeningen mener både presser kompetente medarbejdere og ledere ud af landet og forhindrer dygtige udlændinge i at arbejde selv kortvarigt i Danmark.

Rederiforeningens formand Carsten Mortensen, der er direktør for et af landets største rederier, Norden, oplyser over for ShippingWatch, at foreningen i "årevis" forgæves har rendt politikere og myndigheder på dørene og fremlagt sine synspunkter med konkrete cases og eksempler på, hvordan reglerne er en barriere for sektoren, der kendetegnes ved at arbejde meget internationalt.

"Det virker som om, der er en berøringsangst blandt politikerne over for emnet. Vi har rendt partierne på dørene, fremlagt vores synspunkter over for de politiske ordførere og taget spørgsmålet med til regeringens vækst-team, men vi kommer ikke igennem med det. Det er meget paradoksalt, når regeringen i sin strategi netop vil satse på den maritime sektor. Danmark mister omsætning, fordi reglerne hindrer kompetente medarbejdere i at arbejde i landet," siger Carsten Mortensen til ShippingWatch.

Eksemplet Mads Meldgaard

Det seneste eksempel, som Rederiforeningen har forsøgt at råbe politikerne op med er Nordic Tankers netop afgåede direktør Mads Meldgaard, der egentlig var vendt tilbage til Danmark i 2011 efter 26 år i Canada. Først til en stilling som adm. direktør i Herning Shipping, hvor han blev en nøglespiller i sammenlægningen af Herning og Nordic Tankers, som kapitalfonden Triton stod bag sidste år. Meldgaard fik tilbuddet sidste forår om at blive en del af det nye ledelsesteam og besluttede derfor at få sin familie og herunder sin canadiske kone til Danmark. Sidste sommer søgte han om opholdstilladelse for sin kone og lejede i samme forbindelse et hus i Holte, i første omgang for et år.

Familien flyttede til Danmark og regnede ikke med, at der skulle opstå problemer. Indtil i slutningen af december 2012, hvor Mads Meldgaard, ifølge oplysningerne fra Rederiforeningen, fik at vide, at ansøgningen var afvist, og at hans kone skulle være ude af landet umiddelbart efter nytår. Ellers risikerede hun at blive forment adgang til Schengen-landene de følgende seks år. Jul og helligdage betød, at der var ikke meget tid til at overveje eller bearbejde svaret, så Mads Meldsgaards kone valgte at forlade Danmark med det samme.

Svaret kom bag på familien

Ifølge Rederiforeningen lød en af begrundelserne, at boligen i Holte kun var lejet et år. 

Mads Meldgaard er flyttet tilbage til Canada, selvom han havde håbet på at skulle arbejde og bo i Danmark igen. I et interview med ShippingWatch ved sin fratrædelse i starten af april fortalte han om baggrunden for sit farvel til Danmark:

”Vi var lidt overraskede over den respons, vi fik, og havde troet, at det var lidt af en formalitet at komme ind i landet. Så vi har valgt at tage tilbage til Vancouver.”

Det var under alle omstændigheder ikke jobbets karakter, der var skyld i, at Mads Meldgaard forlod det danske shippingmiljø. Tværtimod var der tale om et ønskejob for Meldgaard, der har en lang karriere sig bl.a. hos det store canadiske rederi Teekay.

Nordic Tankers beklagede farvel

”Det er med vemod, at jeg siger farvel. Jeg er selvfølgelig ked af det, for jeg kan se mulighederne i det her firma," lød det fra Meldgaard. Også Nordic Tankers var kede af at skulle slippe Meldgaard:

"Vi ved, at det har været en svær beslutning for Mads at træffe. Vi takker Mads for hans dedikerede lederskab og ønsker ham og familien alt det bedste for fremtiden," lød det fra Nordic Tankers, CEO, Tommy Thomsen.

Løbende stramninger

Danmarks Rederiforening forklarer over for ShippingWatch, at foreningens kritik af udlændingereglerne hænger sammen med de løbende stramninger, der har fundet sted, og som ifølge Rederiforeningens vicedirektør Jan Fritz Hansen har skabt et "embedsmandsvælde," med magten hos embedsmændene i de ofte personlige afgørelser, fordi politikerne reelt har fralagt sig ansvaret.

"Meldgaards sag tog vi op med ministerier og departementschefer, men vi fik at vide, der ikke var noget at gøre. Det er fuldstændigt vildt, hvad man udsætter folk for. Udlændingemyndighederne er vel ikke til for at genere os, de burde vel servicere os," siger Jan Fritz Hansen.

Han understreger, at der i alle de eksempler, som Rederiforeningen har forsøgt at råbe myndighederne op med, alene er tale om personer med arbejde, der af forskellige arbejdsmæssige grunde har behov for at komme til Danmark. Et andet eksempel er de begrænsninger, rederierne formelt må pålægge medarbejdere, der kommer kortvarigt til landet på et besøgsvisum.

ShippingWatch forsøger lige nu at få en kommentar fra regeringen og fortsætter dækningen de komme de dage. Kender du til eksempler på besværligheder med at få udenlandske medarbejdere, nye eller eksisterende til Danmark, eller at det har vist sig svært eller umuligt at få opholdstilladelse til medfølgende mand eller hustru, må du gerne kontakte redaktionen på 3330 8360 eller 20194308

Mads Meldgaard: Jeg fortsætter inden for shipping

Mads Meldgaard forlader Nordic Tankers 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også