En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
19.06.2013kl. 11.41

Rederiforeningen angriber de danske udlændingeregler

Danmarks Rederiforening angriber de danske udlændingeregler i usædvanligt skarpe vendinger. De presser kompetente medarbejdere ud af landet og hindrer de dygtige udlændinge i at arbejde her, lyder det.
Foto: D/S Norden
af TOMAS KRISTIANSEN

Danmarks Rederiforening går nu i et usædvanligt skarpt angreb i rette med de danske udlændingeregler, som Rederiforeningen mener både presser kompetente medarbejdere og ledere ud af landet og forhindrer dygtige udlændinge i at arbejde selv kortvarigt i Danmark.

Rederiforeningens formand Carsten Mortensen, der er direktør for et af landets største rederier, Norden, oplyser over for ShippingWatch, at foreningen i "årevis" forgæves har rendt politikere og myndigheder på dørene og fremlagt sine synspunkter med konkrete cases og eksempler på, hvordan reglerne er en barriere for sektoren, der kendetegnes ved at arbejde meget internationalt.

"Det virker som om, der er en berøringsangst blandt politikerne over for emnet. Vi har rendt partierne på dørene, fremlagt vores synspunkter over for de politiske ordførere og taget spørgsmålet med til regeringens vækst-team, men vi kommer ikke igennem med det. Det er meget paradoksalt, når regeringen i sin strategi netop vil satse på den maritime sektor. Danmark mister omsætning, fordi reglerne hindrer kompetente medarbejdere i at arbejde i landet," siger Carsten Mortensen til ShippingWatch.

Eksemplet Mads Meldgaard

Det seneste eksempel, som Rederiforeningen har forsøgt at råbe politikerne op med er Nordic Tankers netop afgåede direktør Mads Meldgaard, der egentlig var vendt tilbage til Danmark i 2011 efter 26 år i Canada. Først til en stilling som adm. direktør i Herning Shipping, hvor han blev en nøglespiller i sammenlægningen af Herning og Nordic Tankers, som kapitalfonden Triton stod bag sidste år. Meldgaard fik tilbuddet sidste forår om at blive en del af det nye ledelsesteam og besluttede derfor at få sin familie og herunder sin canadiske kone til Danmark. Sidste sommer søgte han om opholdstilladelse for sin kone og lejede i samme forbindelse et hus i Holte, i første omgang for et år.

 

Familien flyttede til Danmark og regnede ikke med, at der skulle opstå problemer. Indtil i slutningen af december 2012, hvor Mads Meldgaard, ifølge oplysningerne fra Rederiforeningen, fik at vide, at ansøgningen var afvist, og at hans kone skulle være ude af landet umiddelbart efter nytår. Ellers risikerede hun at blive forment adgang til Schengen-landene de følgende seks år. Jul og helligdage betød, at der var ikke meget tid til at overveje eller bearbejde svaret, så Mads Meldsgaards kone valgte at forlade Danmark med det samme.

Svaret kom bag på familien

Ifølge Rederiforeningen lød en af begrundelserne, at boligen i Holte kun var lejet et år. 

Mads Meldgaard er flyttet tilbage til Canada, selvom han havde håbet på at skulle arbejde og bo i Danmark igen. I et interview med ShippingWatch ved sin fratrædelse i starten af april fortalte han om baggrunden for sit farvel til Danmark:

”Vi var lidt overraskede over den respons, vi fik, og havde troet, at det var lidt af en formalitet at komme ind i landet. Så vi har valgt at tage tilbage til Vancouver.”

Det var under alle omstændigheder ikke jobbets karakter, der var skyld i, at Mads Meldgaard forlod det danske shippingmiljø. Tværtimod var der tale om et ønskejob for Meldgaard, der har en lang karriere sig bl.a. hos det store canadiske rederi Teekay.

Nordic Tankers beklagede farvel

”Det er med vemod, at jeg siger farvel. Jeg er selvfølgelig ked af det, for jeg kan se mulighederne i det her firma," lød det fra Meldgaard. Også Nordic Tankers var kede af at skulle slippe Meldgaard:

"Vi ved, at det har været en svær beslutning for Mads at træffe. Vi takker Mads for hans dedikerede lederskab og ønsker ham og familien alt det bedste for fremtiden," lød det fra Nordic Tankers, CEO, Tommy Thomsen.

Løbende stramninger

Danmarks Rederiforening forklarer over for ShippingWatch, at foreningens kritik af udlændingereglerne hænger sammen med de løbende stramninger, der har fundet sted, og som ifølge Rederiforeningens vicedirektør Jan Fritz Hansen har skabt et "embedsmandsvælde," med magten hos embedsmændene i de ofte personlige afgørelser, fordi politikerne reelt har fralagt sig ansvaret.

"Meldgaards sag tog vi op med ministerier og departementschefer, men vi fik at vide, der ikke var noget at gøre. Det er fuldstændigt vildt, hvad man udsætter folk for. Udlændingemyndighederne er vel ikke til for at genere os, de burde vel servicere os," siger Jan Fritz Hansen.

Han understreger, at der i alle de eksempler, som Rederiforeningen har forsøgt at råbe myndighederne op med, alene er tale om personer med arbejde, der af forskellige arbejdsmæssige grunde har behov for at komme til Danmark. Et andet eksempel er de begrænsninger, rederierne formelt må pålægge medarbejdere, der kommer kortvarigt til landet på et besøgsvisum.

ShippingWatch forsøger lige nu at få en kommentar fra regeringen og fortsætter dækningen de komme de dage. Kender du til eksempler på besværligheder med at få udenlandske medarbejdere, nye eller eksisterende til Danmark, eller at det har vist sig svært eller umuligt at få opholdstilladelse til medfølgende mand eller hustru, må du gerne kontakte redaktionen på 3330 8360 eller 20194308

Mads Meldgaard: Jeg fortsætter inden for shipping

Mads Meldgaard forlader Nordic Tankers 

Relaterede artikler:

  • Mads Meldgaard: Jeg fortsætter inden for shipping

    For abonnenter

  • Mads Meldgaard forlader Nordic Tankers

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Vi har nogle gange haft ry for at have et kortere aftræk end vores konkurrenter. Du kan godt regne med, at det ry vil vi gerne holde fast i," siger Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Foto: DSV
Logistik

DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne

DSV afviser, at selskabet har planer om større spareplaner, men erkender, at man på medarbejdersiden tilpasser sig den faldende aktivitet. 
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

For abonnenter

Foto: euronav
Tank

Euronav forudser flere års optur for tankrederier

Genrebillede. | Foto: Lee Jae Won/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb

For abonnenter

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

For abonnenter

Foto: Stolt-nielsen
Tank

Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud

For abonnenter

Foto: Toby Melville
Offshore

Shell henter rekordstort overskud i 2022

For abonnenter

Læs også

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

Opkøb er afgørende for væksten i logistikkoncernen DSV, og med udsigt til faldende fragtmængder falder prisen på opkøb. Det vil DSV benytte sig af ifølge topchef Jens Bjørn Andersen.

For abonnenter

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Photo: DSV
Logistik

DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

Det danske logistikselskab DSV leverer stor fremgang på top- og bundlinjen i 2022. Men speditøren skruer voldsomt ned for forventningerne til i år.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Euronav forudser flere års optur for tankrederier – 14.57
  • DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne – 14.21
  • Shell henter rekordstort overskud i 2022 – 14.00
  • Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb – 13.29
  • Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud – 12.39
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne – 11.59
  • Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa – 11.05
  • Euronav holder kæmpe udbytte tilbage på grund af fusionsstrid – 11.02
  • Maersk indsætter droner på amerikanske lagre – 10.46
  • Dansk miljøcenter henter ny forretningsdirektør fra havneselskab – 10.20
  • Svag dollarkurs og uændret Opec-politik løfter oliepriserne – 09.34
  • DSV sætter nyt klimamål frem mod 2050 – 08.33
  • Kreditorer i kriseramte Dof anmoder om konkursproces – 07.58
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed – 07.34
  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge